InzichtFossielen uit de tijd van de dinosaurussen

Kleurrijke insecten van 99 miljoen jaar oud

Beeld NIGPAS

Fossielen van dieren en planten hebben meestal weinig of geen kleur. Die gaat verloren tijdens het proces van fossilisatie. Des te opmerkelijker zijn de heldere kleuren van deze insecten die stammen uit de tijd van de dinosaurussen. De beestjes werden 99 miljoen jaar geleden gevangen in een klodder hars die versteende tot barnsteen. Chinese onderzoekers vonden in Myanmar tientallen stukjes barnsteen met kleurrijke insecten, waaronder wespen met een metallic-achtig blauwgroen uiterlijk. Met behulp van elektronenmicroscopie ontdekten ze dat de nanostructuur van hun exoskelet, die het licht verstrooit, onbeschadigd is gebleven.

Bij de meeste fossielen van insecten is die structuur wel aangetast en heeft kleur plaatsgemaakt voor een bruin-zwarte tint. Kleuren kunnen iets vertellen over het leven van dieren. Ze dienen als afschrikking van roofdieren, als camouflage of als lokkertje voor potentiële partners. Bestudering van de kleuren van deze fossielen kan helpen om meer te weten te komen over de ecosystemen in een ver geologisch verleden, aldus de wetenschappers die hun studie publiceerden in Proceedings of the Royal Society B