Kinderhersenen reageren op fastfoodlogo's

Een generatie kinderen groeit op met de logo's van fastfoodbedrijven geprogrammeerd in hun hersenen, zo schrijft de Britse krant The Sunday Times. Wanneer tieners reclamebeelden te zien krijgen zoals het logo van McDonald's, tonen scans een reactie in de belonings- en eetlustcentra van hun brein.

McDonalds. Beeld afp

De studie werd uitgevoerd aan de University of Missouri-Kansas City en de University of Kansas Medical Center. Kinderen tussen 10 en 14 jaar werden onder een MRI-scanner gemonitord, terwijl ze de logo's bekeken van 120 merken, zoals McDonald's, Rice Krispies en BMW.

De resultaten tonen aan dat de logo's van voedingsmerken activiteit genereerden in die delen van het brein die gelinkt worden aan het verwerken van beloning en eetlust. Dezelfde hersengebieden reageerden niet op bekende logo's die niets met voeding te maken hebben.

"De breinen van kinderen zijn ingeprent met voedingslogo's, waardoor ze bijzonder vatbaar zijn om slechte beslissingen te nemen over wat ze eten", zegt studieleider Amanda Bruce aan The Sunday Times.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.