Nieuws Wetenschap

Kind van twee uitgestorven mensensoorten en 228 miljoen jaar geleden was er een schildpad zonder schild

Ooit hebben er schildpadden zonder schild geleefd, zo blijkt uit de ontdekking van een 228 miljoen jaar oud fossiel in China. Ze hadden wel al hun karakteristieke tandloze en snavelvormige bek.

De schildloze schildpad was bijna 1,80 meter lang, had een lijf in de vorm van een bolle schijf en een lange staart. Volgens de paleontologen die het fossiel beschreven in Nature leefde het dier waarschijnlijk in ondiep water en zocht het in de modder naar voedsel. Ze beschouwen het fossiel als een bevestiging dat de evolutie van de schildpad geen rechte lijn heeft gevolgd, waarbij schild en bek zich tegelijkertijd ontwikkelden. Deze eigenschappen kwamen pas later samen in de schildpad.

Russische archeologen hebben in Siberië een botfragment ontdekt van een mensachtige die een nakomeling is van twee uitgestorven mensensoorten.

Dna-onderzoek, gepubliceerd in Nature, heeft aangetoond dat het gaat om een bot van een jonge vrouw van wie de moeder een Neanderthaler was en de vader een Denisova-mens. De vrouw leefde ruim 50 duizend jaar geleden in het oostelijk deel van Eurazië. Ze moet ten minste 13 jaar zijn geweest toen ze stierf. De ontdekking bevestigt het vermoeden dat Neanderthalers en Denisova-mensen soms samen kinderen kregen. Het is voor het eerst dat een fossiel is gevonden van een kind van beide mensensoorten.