Kijken door de ogen van Galilei

Precies 400 jaar geleden richtte Galileo Galilei voor het eerst een telescoop op de hemel. Hij ontdekte bergen en kraters op de maan, en manen bij Jupiter. Maar wat zág hij nou eigenlijk? In het kader van het Internationaal Jaar van de Sterrenkunde hebben sterrenkundigen en curatoren van de Arcetri-sterrenwacht en het museum voor wetenschapsgeschiedenis in Florence (Italië) één van de kijkertjes van Galilei gereconstrueerd (Physics World, 5 januari 2009). Om een vergelijkbaar telescoopje te verkrijgen, is een zo nauwkeurig mogelijke kopie gebouwd van de kijker die Galilei in 1610 aan zijn geldschieter, de groothertog van de Toscane, heeft geschonken. Het 93 cm lange instrument bestaat uit een bolle en een holle lens, en vergroot 20 keer. Reconstructie van het iets sterkere instrument waarmee Galilei zijn belangrijkste ontdekkingen deed, is helaas niet mogelijk: daarvan is alleen het objectief bewaard gebleven. Het team heeft al waarnemingen gedaan van de maan en Saturnus, en zal nog beelden vastleggen van de Jupitermanen en de schijngestalten van Venus. Het is de bedoeling dat de beelden, gemaakt met een moderne ccd-camera, uiteindelijk op een website te zien zullen zijn. Het is de grote wens van de onderzoekers om uiteindelijk ook beeldreconstructies te kunnen maken van hoe Galilei zélf de hemellichamen zag. Bekend is dat Galilei blind gestorven is, en de onderzoekers zouden graag de graftombe van de Italiaanse geleerde openen om DNA te verzamelen en de aard van zijn oogafwijking vast te stellen. De basiliek waarin de tombe staat geeft vooralsnog echter geen toestemming voor dit enigszins macabere project.