'Kabeljauwstand in Noordzee moet beter beschermd'

Er zijn snelle en ingrijpende maatregelen nodig om de kabeljauw in de Noordzee te beschermen. Zelfs het vissen van de nu toegestane hoeveelheden is riskant geworden....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Dit schrijven drie onderzoekers uit Canada, Schotland en IJsland in het nummer van het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature dat vandaag verschijnt. Volgens de drie wordt nu jaarlijks 60 procent van de kabeljauw van vier jaar en ouder gevangen.

Een adviescommissie van biologen, de ICES, heeft al eerder geadviseerd om dit vangstpercentage drastisch terug te brengen.

Maar de maatregelen om de vangst in de Noordzee terug te brengen, sorteren weinig effect. Blijkbaar gaan de maatregelen niet ver genoeg en is de controle niet effectief, aldus de onderzoekers.

Vooral verontrustend is volgens de drie dat steeds meer jonge vis gevangen wordt. Kabeljauw is pas met vier jaar geslachtsrijp en het voortbestaan van een kabeljauwstand is dan ook afhankelijk van de hoeveel vissen die deze leeftijd bereikt.

In de Noordzee worden al eenjarige kabeljauwen gevangen. Vissen van twee jaar worden zelfs in even grote mate gevangen als oudere vis. Daardoor zal slechts 4 procent van de eenjarige vissen vier jaar oud worden.