Jongeren verkiezen sociale media boven traditionele media

Social media zijn de populairste primaire nieuwsbron onder jongeren van 18 tot en met 24 jaar. Televisie staat op de tweede plek. Dit blijkt uit het nieuwste Digitale News Report van het Reuters Institute.

Ruim een kwart van de jongeren houdt zichzelf vooral via social media op de hoogte van het laatste nieuws. Foto anp

Wereldwijd houdt 28 procent van de jongeren zich vooral via sociale media op de hoogte van het laatste nieuws. Hoewel televisie nog altijd populair is, vooral onder oudere leeftijdscategorieën, kiest nog maar 24 procent van de jongeren voor televisie als primaire nieuwsbron.

In totaal zijn bij het onderzoek vijftigduizend mensen over de hele wereld ondervraagd. Van hen blijkt 51 procent nieuws van websites als Facebook en Twitter te halen. Hiervan ziet één op de tien sociale media als belangrijkste bron.

De populairste socialemediaplatformen waar Nederlanders hun nieuws vandaan halen zijn Facebook (36 procent), WhatsApp (14 procent), YouTube (11 procent), Twitter (8 procent) en LinkedIn (5 procent). Instagram en Snapchat worden in Nederland ondanks hun stijgende populariteit nog nauwelijks voor nieuws gebruikt.

Populariteit van nieuwsbronnen Foto Reuters Institute

Betaald

Social media verwijzen vaak door naar artikelen van nieuwswebsites, kranten en televisiezenders. De meeste Nederlanders laten betaalde artikelen links liggen. Slechts 12 procent betaalt voor digitale nieuwsstukken. De helft hiervan heeft een abonnement, de andere helft koopt losse artikelen. In Nederland zijn de jaarlijkse kosten gemiddeld 59 euro per persoon.

Nederland scoort met 12 procent meer dan het wereldwijde gemiddelde. Dat ligt op 9 procent. Volgens het Reuters Institute is dit normaal voor een klein land dat een eigen taal heeft. Mensen zouden namelijk eerder hun portemonnee trekken als er in het land weinig keuze is.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.