Jonge rokers beginnen ook eerder met blowen

Jongeren die al voor hun twaalfde jaar roken, beginnen ook sneller met cannabis. ‘Die kans is twintig keer groter’, zei maandag wetenschapper Anja Huizink van de Universiteit van Amsterdam.

Een groep jonge rokers blowt reeds op hun dertiende. Als deze jongeren 17 jaar oud zijn, roken zij vrij geregeld een joint.

Jongeren

Vaak denken mensen dat juist gedragsproblemen (als agressief gedrag, pesten, diefstal) ertoe leiden dat jongeren al vroeg gaan experimenten met softdrugs, maar het roken op jonge leeftijd speelt een grotere rol, stellen onderzoekers uit Helsinki (Finland), Amsterdam, Rotterdam en Groningen.

Zij volgden onder leiding van Huizink de afgelopen tien jaar groepen jongeren tussen de 10 en 18 jaar oud. De onderzoekers publiceren hun bevindingen deze maand in het internationale vaktijdschrift Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

Effecten

De onderzoekers pleiten ervoor dat de jonge rokers goed in de gaten worden gehouden. Een keertje experimenteren kan minder kwaad, maar de hersenen zijn in de tienerjaren nog volop in ontwikkeling. ‘Hoe eerder de hersenen worden blootgesteld aan drugs, hoe schadelijker de gevolgen’, denken de onderzoekers. Welke effecten wiet en hasj kunnen hebben, is nog niet exact bekend. Testen bij dieren wezen uit dat de drugs het geheugen en de concentratie beïnvloeden.

Joint (Foto Joost van den Broek / de Volkskrant) Beeld Broek, Joost van den