Week in Tech #10yearsChallenge

Je portret op het internet, daar hebben gezichtsherkenningsalgoritmes ook baat bij

Is de #10yearsChallenge – foto’s van jezelf van nu en tien jaar geleden delen op sociale media – nou wel zo verstandig?

Het concept is simpel: zoek een foto van jezelf van tien jaar terug en plaats deze naast een kiekje van nu. Voilà: #10yearsChallenge is geboren. Het is onduidelijk hoe deze uitdaging is ontstaan, maar ineens was het de afgelopen dagen een trend op Instagram, Facebook en Twitter. Niet geheel verrassend, want nostalgie doet het altijd goed. Denk aan de al langer bestaande hashtag #ThrowbackThursday, die als excuuskapstok dient om op donderdag foto’s uit de oude doos te posten. Hetzelfde gebeurt nu. Op Instagram veel foto’s van mooie mensen die er nog steeds even goed uitzien. Of beter. En dan bij voorkeur voorzien van extra hashtags als #believeinyourdreams. Twitter is wat lolliger en cynischer aangelegd. De foto van een kip naast een foto van kippensoep bijvoorbeeld. Of een spermacel naast een tiener. En Facebook? Vooral gewone mensen die gewoon tien jaar ouder zijn geworden. Onschuldig tijdverdrijf. 

Of toch niet helemaal? Techondernemer Kate O’Neil suggereerde in een tweet van niet. Zullen techbedrijven al die miljoenen foto’s niet gebruiken om hun gezichtsherkenninsalgoritmes te trainen en te leren hoe mensen in tien jaar tijd verouderen? In een vervolgstuk op Wired werkt ze deze hypothese verder uit. Ondenkbaar is het natuurlijk niet dat Facebook gegevens gebruikt om er wijzer van te worden of om ze door te verkopen. Denk maar weer eens aan het Cambridge Analytica-schandaal. Sterker nog: bedrijven als Facebook, Google en Amazon gebruiken alle gegevens van hun gebruikers om hun algoritmes te trainen. Want data zijn goud waard. 

Maar de #10yearsChallenge is niet gevaarlijker of enger dan alles wat social media-gebruikers nu al op de netwerken doen. Dat gezichtsherkenningssoftware niet onschuldig is, bewijst de rel waar Amazon nu middenin zit. Net als Facebook en Google zet het bedrijf zwaar in op gezichtsherkenning. Amazon verkoopt zijn technologie – genaamd Recognition – aan de Amerikaanse overheid. Maar liefst 85 organisaties vragen Amazon-baas Bezos in een open brief om hiermee te stoppen. De technologie werkt verre van foutloos en is niet vrij van raciale vooroordelen, stellen critici. Maar nog los daarvan: iedereen moet zich bewust zijn dat platformen als Facebook hoe dan ook wijzer worden van ieder snippertje informatie. Ook van een foto van tien jaar terug. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.