Je IQ kun je (niet) omhoog trainen met breinspelletjes

Nog altijd is er een markt voor breintraining met onterechte claims.

Alle breinspelletjes ten spijt: je wordt alleen slimmer op die ene taak waarop je traint en nergens anders op. Beeld Hilde Harshagen

Wie vaker een sudoku maakt, wordt beter in sudoku's, maar niet in cryptogrammen. Datzelfde geldt voor ons brein. Alle breinspelletjes ten spijt: je wordt alleen slimmer op die ene taak waarop je traint en nergens anders op.

Toch verdienen talloze bedrijven, vaak met het woord 'brain' in de naam, nog altijd grof geld aan trainingen voor onze hersenen. De boosdoener van zoveel breinoptimisme is een Zwitserse studie uit 2008 die aantoonde dat we onze IQ-punten omhoog kunnen trainen. Ondanks tegenonderzoek in de jaren erna, met diverse belangrijke vergelijkende studies sinds 2013, is er nog altijd een aanzienlijke markt voor breinspellen met allerhande wetenschappelijke claims.

Zelfs een manifest van tientallen internationale neurogrootheden tegen de onterechte claims mocht niet baten. We moeten het doen met de geruststelling dat de bedrijven van tijd tot tijd een boete krijgen. Zo moest Lumosity, een van de grote aanbieders, er dit jaar aan geloven. Schadelijk zijn de spellen natuurlijk ook weer niet. Zolang u maar onthoudt: slimmer wordt u er niet van.

Wat hebben we geleerd in 2016?

Het mag dan het jaar van de post-truth zijn geweest, het jaar waarin feiten ondergeschikt leken aan meningen, emoties en flauwekul, maar 2016 heeft ons ook nieuwe inzichten opgeleverd. Dat we gedijen bij minder prikkels bijvoorbeeld, dat oude rockers nooit doodgaan, dat 0 glazen alcohol beter is dan welk ander getal ook en nog 15 andere superinteressante lessen, die we hier allemaal voor u op een rijtje hebben gezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden