Japanners publiceren veel, maar vaak van matige kwaliteit

De zo vaak gehoorde bewering dat Japan ver voorloopt op Europa en de VS is betrekkelijk. Het hangt af van het criterium dat wordt gehanteerd....

BROER SCHOLTENS

Van onze verslaggever

Broer Scholtens

AMSTERDAM

Dit blijkt uit een studie van het Britse overheidsbureau voor wetenschap en technologie. De resultaten van die studie zijn vrijdag verschenen in het blad Amerikaanse Science.

Het Britse overheidsbureau turfde ruim acht miljoen publicaties van onderzoekers uit 79 landen. De artikelen verschenen tussen 1981 en 1994 in meer dan vierduizend wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van de natuurwetenschappen, de ingenieurswetenschappen, de medicijnen en de psychologie.

De economische grootmachten, verenigd in de G 7, bezetten ook de zeven eerste plaatsen als het gaat om de meeste wetenschappelijke publicaties. Daarvan staan er echter nog maar drie - de VS, Groot-Brittannië en Canada - bij de eerste tien als er een kwaliteitsfactor wordt ingevoerd - het aantal malen dat in andere artikelen naar een specifieke publicatie wordt verwezen.

Amerikaanse onderzoekers produceren de meeste belangwekkende artikelen. Dan volgen Zwitserse en Zweedse onderzoekers. Japan, in aantal de derde producent van wetenschappelijke artikelen, duikelt op die kwaliteitslijst naar plaats nummer 18.

Nederlandse onderzoekers produceren kwalitatief goede artikelen, zo blijkt uit de Science-publicatie. Wat aantal betreft staat Nederland op de tiende plaats, op de kwaliteitslijst echter op de zesde, boven G 7-landen als Duitsland, Frankrijk, Canada en Italië. Er is geen enkele aanwijzing dat een mogelijke taalbarrière landen als Japan, Duitsland en Frankrijk op achterstand zou zetten, aldus de Britse onderzoekers.

Uit de studie blijkt dat Nederlandse onderzoekers op de gebieden landbouwwetenschappen, astrofysica, chemie, natuurkunde, materiaalkunde, wiskunde tot de top-5-producenten behoren van kwalitatief goede artikelen. Opvallend is ook, menen de onderzoekers, dat Nederland het goed doet over een breed terrein van wetenschappelijke disciplines.