Japanners claimen vondst oudste sterrenstelsel

Japanse sterrenkundigen zeggen vanuit een observatorium op Hawaï het oudste sterrenstelsel te hebben waargenomen dat tot dusverre bekend is. Het zou gaan om een stelsel dat 12,91 miljard lichtjaren geleden is ontstaan.

Een sterrennevel. Beeld Thinkstock

Van de vondst wordt deze week melding gemaakt in de Astrophysical Journal. De astronomen deden hun waarneming vanaf de top van de Mauna Kea.

Geregeld claimen sterrenkundigen het oudst bekende sterrenstelsel te hebben waargenomen. Zo was er in 2010 een Frans team van wetenschappers dat schermde met de ontdekking van een 13,1 miljard lichtjaren verwijderd stelsel, en beweerden onderzoekers uit de Verenigde Staten in 2011 een sterrenstelsel van 13,2 miljard lichtjaren geleden te hebben waargenomen. Beide teams maakten daarbij gebruik van de Hubble-telescoop van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA.

Volgens de Amerikaanse expert Richard Ellis van het California Institute of Technology is de vondst van de Japanners overtuigender dan andere recente waarnemingen, omdat ze bij hun ontdekking een 'waterdichte' en voor andere deskundigen eenvoudig te reproduceren methode gebruikten. De concurrerende vondsten met de Hubble-telescoop zijn door collega's nog niet bevestigd.

Eerder deze maand zeiden wetenschappers van Arizona State University met telescopen in Chili een sterrenstelsel te hebben ontdekt van 13 miljard lichtjaren oud.