Jaguar maakt praktische gezinsauto met prima rij-eigenschappen

Maar de E-Pace is wél een SUV die door bochten raast.

De Jaguar E-Pace Beeld afp

Zet de letter e voor de naam van een auto en iedereen denkt: elektrisch. Zo ook een collega-journalist die speciaal naar Corsica was gekomen, waar Jaguar onlangs de E-Pace introduceerde. Maar die SUV heeft gewoon viercilinder diesel- en benzinemotoren. Er komt dit jaar wel een elektrische Jaguar, maar die gaat I-Pace heten.

Ook voor de Britten is het SUV-segment succesvol. Hun eerste, de grote F-Pace, is de best verkopende auto van het merk en heeft veel nieuwe klanten getrokken, mensen die nooit eerder een Jaguar aanschaften. Logisch dus dat er nu een kleinere variant is.

Jong team

Het team dat de E-Pace heeft ontworpen, meldt Jaguar trots, was jong: late twintigers en vroege dertigers die een auto hebben gemaakt die zij zouden willen voor zichzelf en hun gezin. De vraag is of ze hem ook kunnen betalen, want de Nederlandse prijzen beginnen bij net geen 49 duizend euro en lopen op tot zo'n 85 duizend voor de 'dikste' versies. De vanafprijs van de E-Pace ligt daarmee zo'n tien mille hoger dan die van concurrenten uit het 'premium'-segment als de Audi Q3, de Mercedes GLA en de Volvo XC40.

Toegegeven, je krijgt er wel iets voor. Behalve de goedkoopste diesel zijn alle uitvoeringen voorzien van vierwielaandrijving die de krachten slim verdeelt, al naar gelang de omstandigheden. Voor een stukje offroaden, door een rivier waden en driften schrikt de E-Pace niet terug, bleek op Corsica, waar Jaguar de auto introduceerde. Voor veel potentiële klanten (zeker in Nederland) nauwelijks interessant natuurlijk, maar leuk om over op te scheppen tegen je buurman met slechts twee aangedreven wielen.

Jaguar legt ook meer de nadruk op het sportieve karakter dan op de terreinvaardigheden. Dat begint binnen, want het dashboard is een kopie van dat van hun sportwagen, de F-Type, maar dan mooier. In het chic te noemen interieur is volop ruimte voor de inzittenden, ook op de achterbank. En er is gedacht aan praktische zaken, zoals een opbergvak tussen de voorstoelen waar naast flessen ook tablets in passen. En drie usb-aansluitingen achterin, zodat het kroost nooit zonder stroom komt te zitten.

Kotszakjes

Het is misschien ook handig voor die kinderen kotszakjes achter de hand te houden, want als papa of mama er zin in krijgt, is met de E-Pace flink te boenderen, zeker met de sterkste versies die Jaguar op Corsica liet zien: de 240 pk diesel en de 300 pk benzine. Bochten kunnen on-SUV-achtig snel worden genomen, doordat er dan meer kracht wordt gestuurd naar de buitenste wielen en de auto zo als het ware de bocht in wordt geduwd. Die sportieve wegligging heeft een nadeel: de auto is vrij stug geveerd. Niet echt oncomfortabel, maar kleinere hobbels voel je behoorlijk.

Jaguar is er kortom in geslaagd een praktische gezinsauto te maken met prima rij-eigenschappen. De collega die eigenlijk voor een andere auto kwam, vond dat achteraf dan ook helemaal niet erg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden