Is 'maar' wel op zijn plaats?

Volkskrantlezers vinden veel. En misschien wel het meest vinden ze iets van ons taalgebruik. Terecht?

Wie Ans van Dijk uit Anna Paulowna

Wat Van Dijk noemt een voorbeeld uit de krant van 23 februari, maar het fenomeen waart dagelijks rond in de krant. Het gaat om het veelvuldig gebruik van het woord 'maar'.

De lezer 'Na 'maar' zou je iets van een tegenstelling verwachten, bijvoorbeeld 'maar later bakte hij er niets meer van ...'. Er staat echter iets positiefs, namelijk dat hij studenten warm wist te maken voor zijn economische theorieën. Staat het woordje 'maar' hier wel op zijn plaats?'

Zeg het maar Het antwoord op de vraag die Van Dijk, bijna retorisch, stelt, lijkt simpel: nee. Helaas is het in ons taalgebruik niet zo simpel. Vaak bevat (het gebruik van het woord) 'maar' een grote hoeveelheid extra informatie boven op de twee zinnen die het verbindt. In onderhavig geval: Kenneth Arrow werkte in de top van de wetenschap en won daar een Nobelpijs. Tegelijk gaf hij ook les en werkte hij dus aan de basis van de wetenschap, waar hij bovendien studenten wist te enthousiasmeren. Die extra informatie zit vervat in het woordje 'maar'. Zou er op die plek 'en' staan, dan ontbreekt die extra informatie. Soms betekent 'maar' meer dan 'maar' alleen. Wel heeft Van Dijk gelijk dat het woord te vaak te onpas gebruikt wordt als een gemakzuchtige manier om twee zinnen te verbinden. Zoals vaak in intro's, ook in deze krant, die eindigen met de vraag 'maar is dat wel zo?' Dan is 'maar', zoals vaker, eigenlijk overbodig.

Dus? Net als 'heel' is 'maar' vaak een glijmiddelwoord dat, ook voor de duidelijkheid, beter kan worden weggelaten. Maar soms ook niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden