Is het gevaarlijk als de autogordel over je hals loopt?

Dat veiligheidgordels in auto's inzittenden beschermen bij een aanrijding, weet iedereen. Het dragen ervan vermindert de kans op letsel of overlijden met ongeveer de helft, aldus onderzoek van de Amerikaanse gezondheidsinstantie CDC. Een probleem is als de gordel verkeerd wordt gedragen, dan neemt de kans op letsel weer toe.

Het goed zitten van de gordel leidt tot het beter dragen ervan.Beeld anp

Een lezeres bij wie de gordel over de hals loopt, maakt zich zorgen. Naast het vervelende gevoel om telkens de band tegen haar hals te voelen, is ze bang dat de gordel bij een eventuele botsing haar ernstig letsel zal toebrengen. Hoe gevaarlijk is het als een gordel over de hals zit?

De SWOV, die wetenschappelijk onderzoek doet naar verkeersveiligheid, heeft de gevaren van het verkeerd dragen van gordels niet bestudeerd. Wel heeft de SWOV begin jaren negentig een praktijkonderzoek gedaan naar het dragen van de gordel. Destijds bleek bij 3 procent van de tientallen onderzochte automobilisten de gordel te dicht tegen de hals te zitten.

Voor kleinere automobilisten en passagiers bij wie dat gebeurt, bestaat een oplossing: een hoogteversteller. Dat is een schuif waarmee de riem lager of hoger kan worden gezet. Volgens de Bovag hebben inmiddels veel auto's zo'n hoogteversteller, maar precieze getallen kan de woordvoerder niet noemen.

Uit het ruim twintig jaar oude onderzoek van de SWOV bleek een tweede probleem: veel automobilisten en passagiers die zo'n hoogteversteller hebben, gebruiken hem niet. Ruim een op de vijf wist niet of hun auto er een had en van hen die het wisten, gebruikte slechts de helft de versteller. Een kwart van de ondervraagden die wist dat hun auto er een had, zei niet te weten waarvoor het ding diende. Mensen die de hoogteversteller wel gebruikten, bleken het dragen van de gordel als prettiger te ervaren.

De SWOV concludeerde destijds dat het goed zitten van de gordel leidt tot het beter dragen ervan, waardoor de veiligheid toeneemt. Recenter Nederlands onderzoek naar het gebruik van hoogteverstellers is niet gedaan, waardoor onduidelijk is hoe veel automobilisten vandaag de dag op de hoogte zijn van het hulpmiddel en het ding goed gebruiken. Vermoedelijk zullen de cijfers nu gunstiger zijn.

Autofabrikanten wijzen er in het handboekje op dat de gordel correct moet worden gebruikt, en stellen meestal expliciet dat de gordel over de schouder gedragen moet worden en de hals vrij moet zijn. Maar daarmee is nog steeds niet duidelijk hoe groot het gevaar is als de automobilist dit advies negeert.

EuroNCAP, de Europese organisatie die botsproeven uitvoert om de bescherming van passagiers en voetgangers bij een crash te meten, heeft wel uitgebreid onderzoek gedaan naar whiplashes (letsel aan nek en rug), maar voor zover bekend niet naar de gevolgen van verkeerd gebruik van gordelverstellers. Voor automobilisten die kleiner zijn dan gemiddeld geldt daarom: neem het zekere voor het onzekere en kies een auto met hoogteversteller en gebruik die zo dat de gordel goed over de schouder loopt.

Ook een vraag voor deze rubriek?
Mail naar gezond@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden