Is er echt niks te doen aan ouderdomsrimpels?

Gezond

'De zorg er jong uit te zien, geeft vele vrouwen nieuwe rimpels', schreef de Vlaamse dichter Georges van Acker. Naarmate we ouder worden, verschijnen er kraaienpootjes rond onze ogen en denkgroeven op ons voorhoofd. Met zalfjes en andere smeersels proberen we rimpelvorming tevergeefs een halt toe te roepen.

Beeld thinkstock

Om de strijd tegen de rimpels te winnen, helpt het om te weten waar ze vandaan komen. Dus, hoe ontstaan rimpels?

Onze huid bestaat uit drie lagen. De middelste laag, de dermis, is een wirwar van langgerekte eiwitten.

De belangrijkste eiwitten in dit kluwen zijn collageen en elastine. Collageen geeft de stevigheid aan de huid, terwijl elastine zoals de naam al doet vermoeden de huid elastisch en soepel houdt. Jonge mensen hebben veel van deze eiwitten. Naarmate we ouder worden, neemt de productie van collageen en elastine af en begint de huid uit te zakken. Met rimpels als resultaat.

Omgevingsfactoren

Hoe snel de productie van de eiwitten afneemt, is afhankelijk van het samenspel tussen genetische aanleg en diverse omgevingsfactoren. Op de omgevingsfactoren hebben we enige invloed, op onze genen (helaas) niet.

'Er werd een lange tijd gedacht dat huidveroudering waaronder rimpels voor het grootste deel erfelijk bepaald is. Maar het blijkt dat de manier waarop de huid veroudert juist voor een groter deel verklaard wordt door omgevingsfactoren', zegt Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

Om uit te vogelen welke omgevingsfactoren rimpels veroorzaken en iemand ouder doen lijken vergeleken Deense onderzoekers de gezichten van meer dan 1.800 tweelingen ouder dan 70 jaar. Door tweelingen te vergelijken, zetten de onderzoekers genetische aanleg buitenspel. Tweelingen zijn namelijk genetisch bijna identiek, waardoor omgevingsfactoren grotendeels de verschillen verklaren. Uit de studie bleek dat gezichten vooral ouder lijken door roken en blootstelling aan de zon.

Beeld thinkstock

Op je rug slapen

'Andere studies geven aan dat de mate van blootstelling aan de zon de meeste invloed heeft op het versneld verouderen van de huid. Daarom is het ook zo belangrijk de huid goed tegen de zon te beschermen', waarschuwt Ultee.

Ook 's nachts kunnen zich rimpels vormen. In een Sloveens onderzoek deden vijftien proefpersonen een dutje op een doorzichtig kussen. Terwijl de deelnemers sliepen, namen de onderzoekers foto's vanaf de onderkant van het kussen.

De foto's lieten zien dat tijdens de slaap op diverse plekken in het gezicht rimpels ontstaan. Iemand die vaak in dezelfde positie slaapt, zal blijvende rimpels ontwikkelen op de plekken die plooien tijdens de slaap. 'Als je kreukvrij wakker wilt worden, kan je dus het beste op je rug slapen', aldus Ultee.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar gezond@volkskrant.nl