Is dit paddestoelachtige diepzeewezentje een geheel nieuwe dierensoort?

Deense onderzoekers hebben een paddestoelachtig zeedier uit de diepzee ontdekt, meldt wetenschappelijk tijdschrift Plos One. De nieuwe organismen passen opmerkelijk genoeg niet in een bestaande categorie van het dierenrijk.

Redactie
De dendrogrammatidae Beeld Jean Just et al / Plos One
De dendrogrammatidaeBeeld Jean Just et al / Plos One

De onderzoekers hebben dus maar een nieuwe familienaam voor ze bedacht: Dendrogrammatidae. Ze zijn meercellig en bestaan uit een soort gelatine. Het steeltje eindigt in een soort mondopening met een platte schijf.

Ze lijken nog het meest op kwalachtigen, maar ook vonden de onderzoekers overeenkomsten met oeroude, al uitgestorven levensvormen: de 'eerste pogingen' tot meercellig leven. De nieuw ontdekte paddestoelen zijn dus een heel oude tak uit de stamboom van het leven, vermoeden de onderzoekers.

Overigens kunnen ze er geen dna-analyse op los laten, omdat de organismen al bijna dertig jaar in alcohol zijn opgeslagen. Ze werden namelijk opgevist bij een expeditie in 1986, maar waren nooit nader onderzocht.