Instagrammers zitten tegenwoordig front row bij modeshows

Op de eerste rij bij modeshows zitten niet langer diva's maar socialmediakids. Modemerken willen profiteren van de immens populaire instagrammers. De gedrukte media zien het, achter in de zaal, met lede ogen aan.

Beeld Onphrame

Tijdens de show van Dolce & Gabbana, eind september in Milaan, was goed te zien hoe de gevestigde orde in de modewereld verandert. Een jaar of 18, dat was de gemiddelde leeftijd van een deel van de frontrow. Het Italiaanse modemerk had een zwik jonge celebrity's ingevlogen, onder wie Dylan Jagger Lee (18), Talita von Fürstenberg (17) en Luka Sabbat (18).

Ook met de show zelf probeerde het merk een wit voetje te halen bij een jonge generatie: muziek van Justin Bieber, streetdancers en het populaire model Hailey Baldwin op de catwalk. Aan een verslaggever van het Britse dagblad The Guardian gaf ontwerper Stefano Gabbana toe dat hij en zijn partner Domenico Dolce hun best doen om 'een jonger publiek aan te spreken'.

Toch was de frontrow van Dolce & Gabbana geen uitzondering. Bij vrijwel elke show staan bloggers - of 'influencers' - op de gastenlijst. Vaak worden zij voorafgaand aan de show uitgenodigd op het hoofdkantoor van het betreffende merk om een outfit uit te zoeken voor het moment dat ze acte de présence zullen geven. Want een foto van een blogger in een smakelijke outfit heeft bij de jonge generatie veel meer effect dan een uitgebreide bespreking van de modecollectie in een papieren krant.

Modeshows zijn marketingspektakels aan het worden, waarbij alles erop is gericht om zoveel mogelijk likes te scoren op Instagram. Achter de verdeling van de zitplaatsen aan de catwalk schuilt een uitgekiende strategie. Sinds zichtbaarheid online belangrijk is, gaan de beste plekken steeds vaker naar socialmediakids die duizenden Instagramvolgers hebben en precies weten hoe ze moeten poseren. Kijkt u even mee naar de frontrow van Dolce & Gabbana: daar staan ze toch allemaal heel cool op?

Het nieuwe plaatsingsbeleid heeft voor mij, modejournalist bij een Nederlandse krant, nauwelijks gevolgen. Ik zat toch al niet vooraan. Het omzetpotentieel van een dagblad wordt nu eenmaal niet hoog aangeslagen. Als ik zelf de plekken zou moeten verdelen voor een modeshow, zou ik ook eerder de smaakmakers van de Amerikaanse en de Japanse Vogue op de eerste rij zetten, met een paar oldskooljournalisten van The New York Times erbij; voor de vorm en omdat het interessanter staat.

Dat lang niet iedereen blij is met de opmars van bloggers spreekt vanzelf. Het betekent het einde van het veilige ons-kent-onskarakter van de modewereld, dat tot een paar jaar geleden nog een vrij gesloten bolwerk was. De meeste merken reserveren bovendien flinke happen van hun marketingbudget voor bloggers. En daar zijn de glossy's niet zo blij mee, want zij zijn voor een flink deel afhankelijk van de inkomsten uit mode-advertenties.

Het grote verschil is dat een blogger op eigen naam werkt en niet in opdracht van een prestigieuze titel. Zo bezien hebben de sociale media de modewereld aardig gedemocratiseerd. Je hoeft niet meer bij Vogue te werken om een stem te hebben in de mode. Goed nieuws toch? Hoewel: zo heel democratisch is het allemaal nog niet. Pak de frontrow van Dolce & Gabbana er nog maar eens bij: een fraai uiterlijk plus wereldberoemde ouders, dat helpt aanzienlijk.

Thylane Blondeau

(15 jaar, 624 duizend Instagramvolgers)

Model en actrice, liep op haar 4de mee in een show van Gaultier en verscheen op haar 10de voor het eerst in Vogue.

Dylan Jagger Lee

(18 jaar, 74.200 duizend Instagramvolgers)

De zoon van Pamela Anderson en Tommy Lee was onlangs model in een video voor Saint Laurent.

Brandon Thomas Lee

(20 jaar, 42 duizend Instagramvolgers)

De oudste zoon van Pamela Anderson en Tommy Lee, model bij IMG en gelinkt aan Sofia Richie, de ex van Justin Bieber.

Sonia Ben Ammar

(17 jaar, 233 duizend Instagramvolgers)

Franse zangeres, model bij IMG Models, de ex van Brooklyn Beckham.

Isabel Getty

(22 jaar, 1.344 Instagramvolgers)

Stond op de cover van Tatler, studeert aan New York University en zingt onder de naam Izzy Getty. Familie van de olietycoon Jean Paul Getty.

Talita von Fürstenberg

(17 jaar, 75.600 Instagramvolgers)

Prinses, kleindochter van modeontwerpster Diane von Fürstenberg, werkt voor het campagneteam van Hillary Clinton.

Rafferty Law

(19 jaar, 19 duizend Instagramvolgers)

Model en zoon van Sadie Frost en Jude Law.

Zara Larsson

(18 jaar, 2 miljoen Instagramvolgers)

Zangeres en genomineerd als Beste Nieuwe Artiest tijdens de MTV Video Music Awards.

https://www.instagram.com/p/BK37uTYD7sD/?taken-by=zaralarsson

Luka Sabbat

(18 jaar, 272 duizend Instagramvolgers)

Was model voor Yeezy (van Kanye West), Hood By Air en Tommy Hilfiger; Complex Magazine noemt hem 'de coolste tiener van internet'.

Des Lewis

(1.388 Instagramvolgers)

Senior style editor Marie Claire UK

Anne-Marie Curtis

(5.213 Instagramvolgers)

fashion director ELLE UK

Rebecca Lowthorpe

(7.717 Instagramvolgers)

fashion director Grazia UK

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden