India's eigen stekkerauto voorziet huishouden van stroom

In Nederland zijn ze populair vanwege hun lage bijtelling: stekkerauto's als de Mitsubishi Outlander en de Toyota Prius plug-in. Sinds gisteren heeft India zijn eigen stekkerauto: de piepkleine Multix.

De nieuwe elektrische Multix. Beeld Foto: Henk Brands

Het verschil met de Tesla's, Leafs en Priussen die hier rondrijden: de stekker gaat er niet in om hem op te laden, maar juist om er stroom aan te onttrekken. De vijfpersoons Multix, een minipick-uptruck met een kleine laadbak, máákt elektriciteit, in plaats van het op te slaan.

Stroomproductie gebeurt met een ouderwetse dieselmotor, die tevens voor de voortstuwing zorgt. Op een volle tank van 12 liter kan de Multix tien uur 3.000 watt vermogen leveren; meer dan genoeg voor de meeste huishoudens in India. Geen overbodige luxe in een land waar de elektriciteitsvoorziening suboptimaal is. Overdag neemt vader de Multix mee naar kantoor, waar hij als noodstroomaggregaat dient. Of op het land, waar hij een elektrische waterpomp kan aandrijven.

Een elektrische auto wordt opgeladen in Rotterdam. Beeld anp

Eicher

De auto wordt gemaakt door het Indiase Eicher, samen met een Amerikaans bedrijf. Eicher is de afgelopen jaren groot geworden met de verkoop van stokoude Britse Enfield motorfietsen, een merk dat het in 1994 van de ondergang redde. 'De auto's en bussen die in India rondrijden, zijn voornamelijk westerse afleggertjes', zegt directeur Siddhartha Lal van Eicher tegenover de Financial Times. 'Wij hebben hier andere behoeften, daarom wilden we vanaf nul beginnen. We dachten: wat heeft een kleine ondernemer in India nodig voor zijn werk en familie, en hoe houdt hij thuis de lampen brandend?' Daarop schiep zijn bedrijf de kleine Personal Utility Vehicle, ofwel PUV, een variant op de westerse SUV. Waar andere autofabrikanten miljarden investeren in een nieuw model, kostte de ontwikkeling van de Multix omgerekend nog geen vijftig miljoen euro. Verkoopprijs: ruim drie mille.

Bijzonder wagenpark

India staat bekend om zijn bijzondere wagenpark. Tot voor kort was een van de belangrijkste auto's de Ambassador, een model uit 1958. Maar ook moderne auto's wijken af van de voertuigen waarin de westerling zich verplaatst: onlangs opende Renault er een fabriek voor de productie van de goedkope Kwid. En enkele jaren geleden ontwikkelde staalbedrijf Tata de Nano, een piepkleine gezinsauto voor een spotprijsje. Dit karretje werd trouwens een flop. Eicher heeft een nieuwe fabriek gebouwd met een maximale productie van 60 duizend per jaar. Lal denkt dat Multix zal aanslaan: 'Hij biedt back-up voor je bedrijf, of levert stroom als je gezin thuis een Bollywoodfilm zit te kijken. Dit is het soort elektrische auto dat India nodig heeft.'

Siddhartha Lal, directeur van Eicher, de ontwikkelaar van de nieuwe Multix. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden