Hoe moeilijk kan het zijn? Elektrisch rijden

In Noorwegen weten ze wél hoe je elektrisch rijden moet verkopen

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: ­elektrische auto’s.

Foto Volkskrant infographics

Elektrisch rijden is een belangrijk onderdeel van het klimaatakkoord en dus wil het kabinet autoverkopers op cursus sturen om ze te leren hoe ze elektrische auto’s moeten verkopen. Dus dit kabinet, dat zelf de afschaffing van de dividendbelasting probeert te verkopen met ‘ik voel het in mijn vezels’, stuurt autoverkopers op verkoopcursus. Juist.

De ANWB maakte een overzicht van dingen die consumenten ontmoedigen om elektrisch te rijden: het tekort aan laadpalen, de beperkte actieradius, dat je er lastiger mee op vakantie kunt en – op nummer één – de aanschafprijs. Nu is het zo dat je bij elektrisch rijden die aanschafprijs terugverdient doordat opladen minder kost dan tanken, elektrische auto’s minder onderhoud vergen en ook zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Maar al met al is dat inderdaad een lastiger verkoopverhaal en het kan verkopers dan ook meer tijd kosten om een elektrische auto te verkopen dan een verbrandingswagen.

Daar wil het kabinet ze nu bij gaan helpen, en het gaat er daarmee dus van uit dat het verkoopprobleem aan de consumentenkant zit. Maar elke fabrikant weet dat je je product niet alleen moet verkopen aan consumenten, maar ook aan de verkopers. Dat laatste kan namelijk flink van invloed zijn op welke producten er verkocht worden, de reden waarom hypotheekadviseurs van de overheid niet meer op commissiebasis mogen werken.

En bij het verdienmodel van de verkopende partij, daar zou bij elektrische auto’s weleens de echte pijn kunnen zitten. Autodealers zijn namelijk voor een groot gedeelte van hun inkomsten afhankelijk van het serviceonderhoud dat ze doen en elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig. Ze hebben minder bewegende onderdelen (geen versnellingsbak), ze remmen op de motor (dus minder remslijtage) en olie verversen hoeft niet. En in het zicht van lagere inkomsten is het als dealer niet onlogisch om je verkoper minder commissie te geven voor een elektrische auto. Dus het plaatje voor de verkoper is: moeilijker verkoopverhaal en een lagere bonus. Tel uit je verlies.

Dit is waarom Tesla geen dealernetwerk heeft. Er zijn showrooms, maar de aankoop doe je online, en onderhoud en reparaties gebeuren grotendeels bij je voor de deur. Dus lobbyen autodealers in de VS om de rechtstreekse verkoop aan consumenten te verbieden.

In Noorwegen zie je juist dat de verkoop van elektrische auto’s een enorme vlucht heeft genomen. Dat komt doordat je daar op een elektrische auto geen importbelasting, aanschafbelasting, btw en wegenbelasting betaalt. En als elektrische rijder krijg je ook nog allerlei voordelen als gratis parkeren en gebruikmaken van tolwegen. De Noorse regering heeft de voordelen van elektrisch rijden zo overduidelijk gemaakt dat zelfs een onwillige verkoper daar niet omheen kan. Misschien kan het kabinet een keer in Noorwegen op cursus.

Twitter: @Jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.