Hoe moeilijk kan het zijn Jasper van Kuijk

In de praktijk zijn ook de beste autozitjes, door hun gebruiksonvriendelijkheid, gewoon niet veilig

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: autozitjes

Wie ooit de videobeelden heeft gezien van een crash-test dummy die een kindje van 2 voorstelt dat uit zijn stoeltje gelanceerd wordt, door de auto vliegt en verwrongen tegen de voorruit tot stilstand komt, vergeet dat van z’n leven niet meer.

Dus dat was schrikken toen VeiligheidNL de afgelopen week onderzoek publiceerde waaruit bleek dat 8 op de 10 kinderen niet veilig in de auto zit. In 50 procent van de gevallen is het stoeltje niet correct geïnstalleerd en in 6 van de 10 gevallen zitten de kinderen niet goed vast. ‘Ouders gebruiken kinderzitjes in auto onzorgvuldig’, kopte de Volkskrant en VeiligheidNL gaf ouders een aantal aanbevelingen hoe ze de stoeltjes beter kunnen gebruiken.

Beeld de Volkskrant infographics

Stel, landelijk zakt 80 procent van de vwo-leerlingen voor het eindexamen Nederlands, dan kunnen er ruwweg drie dingen aan de hand zijn. Optie 1: het zijn slordige leerlingen, optie 2: er is iets grondig mis met het lesprogramma, optie 3: het examen was te moeilijk. De meeste onderwijskundigen zullen voornamelijk optie 2 en 3 overwegen.

Als een toch vrij gemotiveerde gebruikersgroep er in 80 procent van de gevallen niet in slaagt z’n kind veilig te vervoeren, dan is de conclusie dat de ouders onzorgvuldig zijn en moeten worden bijgespijkerd. Het lijkt me dat je op z’n minst óók eens naar die stoeltjes moet kijken.

Ik heb drie autostoeltjes en slechts eentje is op enigszins normale wijze te installeren. Op een ander exemplaar moet ik met mijn volle gewicht gaan hangen om het in de achterbank te drukken, dan een serie clipjes vastzetten ónder het stoeltje, dan een hendel overhalen, en dán pas zit het stevig vast. Daarna je kind erin, waarbij de vuistregel is dat je die riempjes aantrekt tot je kind gaat gillen en ze dan weer iets losser zet, dan zitten ze goed. Overigens is dat losser maken nog best een uitdaging, want het desbetreffende hendeltje of knopje is – om te voorkomen dat je kind het zelf bedient – vaak van het ‘kindvriendelijke’ soort. Dit betekent dat je ook als ouder voor een volstrekt raadsel staat en uiteindelijk maar een ritje maakt met langs de schouders afhangende gordeltjes of met een paars aangelopen kind.

Omdat die autostoeltjes zo gebruiksonvriendelijk zijn, zijn zelfs stoeltjes die in een crash-test een vijf-sterren veiligheidsindicatie krijgen, in de praktijk gewoon onveilig. Een oplossing lijkt me om die crash-test, net als de uitstootmetingen voor auto’s, reëler te maken. Dus die stoeltjes en dummy’s voortaan bij de test niet meer laten vastzetten door experts van het bedrijf, maar door ouders en grootouders die het product niet kennen. En de fabrikant wiens stoeltje dan met dummy en al door de auto vliegt, is af. Of ‘onzorgvuldig’.

Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.