REPORTAGE

'Ik kijk achter Tesla, wil een elektrische auto voor iedereen'

Tim de Lange ontwikkelt in zijn eentje een elektrische auto. Maar niet zoals de al bestaande. Het moet en kan volgens hem lichter en vooral ook goedkoper.

Tim de Lange in zijn werkplaats: 'Zo'n zware Model S met 500pk is het paard achter de wagen spannen.' Beeld Guus Dubbelman
Tim de Lange in zijn werkplaats: 'Zo'n zware Model S met 500pk is het paard achter de wagen spannen.'Beeld Guus Dubbelman

Weinig in de werkplaats van Tim de Lange doet vermoeden dat hier wordt gewerkt aan de auto van de toekomst. Op de begane grond van zijn bedrijfspand staan een draaibank en een brug, en een verdieping hoger zijn stellingkasten gevuld met transmissies, autodeuren en remschijven. Allemaal 20ste-eeuwse onderdelen voor 20ste-eeuwse voertuigen.

Schijn bedriegt. De Lange ontwikkelt louter elektrische auto's. Vraag hem naar de toekomst van de brandstofmotor en hij zal je meewarig aankijken. Die is er niet, zegt hij. Of misschien voor de trans-Atlantische zware scheepvaart. De rest van de mensheid zal zich straks elektrisch voortbewegen. 'Als ik nu zo'n verbrandingsmotor hoor grommen, vind ik dat bijna een beetje sneu.'

De Lange weet waarover hij praat. Zeventien jaar geleden was hij als student aan de TU Delft een van de grondleggers van de succesvolle zonneauto Nuna. Na zijn afstuderen bouwde hij voor energiebedrijf Essent zestig bestaande brandstofauto's om naar elektrisch, voornamelijk bedoeld om de effecten van elektrisch rijden te testen op het stroomnet. Die rijden nog altijd rond.

Wat de anderen doen, maar dan elektrisch

Nu werkt De Lange aan de volgende stap. Een volledig zelf ontwikkelde elektrische auto. Hoe denkt de eenmansautobouwer het te kunnen opnemen tegen grootmachten als General Motors en Tesla?

Die pakken het verkeerd aan, denkt De Lange. Tesla doet in feite wat de anderen doen, maar dan elektrisch. Grote, zware auto's met een surplus aan vermogen. Prachtig hoor, zo'n Model S met 500 pk. Maar het is het paard achter de wagen spannen. Zo'n zware auto heeft veel vermogen nodig en daardoor veel accu's, waardoor hij zwaarder wordt en er nog meer vermogen nodig is. Plus enorme bedragen om al die accu's aan te schaffen. Niet zo interessant, vindt de Lange dat. 'Ik kijk achter Tesla. Ik wil geen exoot bouwen, maar een elektrische auto voor iedereen. Het equivalent van de Opel Kadett.'

De Lange streeft naar een auto met een accu ter grootte van een attachékoffer. Om daarmee toch 350 kilometer ver te komen, moet alles kleiner en lichter. En vooral gestroomlijnder. Reken even mee, zegt De Lange. Bij een gewone brandstofauto, verdwijnt bij 110 kilometer per uur voor dertig straalkachels aan nutteloze warmte uit de uitlaat. Slechts tien kachels, 20 kilowatt aan vermogen, worden gebruikt voor de voortstuwing. 'Zoveel verspilling van energie.'

null Beeld Guus Dubbelman
Beeld Guus Dubbelman

Kleinere accu

Zijn oplossing: ontwerp een auto zoals je een vliegtuig ontwerpt. De Nuna zonnewagen haalde met 1.800 watt motorvermogen 110 kilometer per uur. De Langes omgebouwde Golf had tien keer zo veel nodig. Natuurlijk weet de ingenieur dat mensen heus niet in een Nuna-achtige ligfiets willen rijden. Maar er zit nog veel tussen een conventionele Golf en de zonnewagen. 'Stel dat ik die snelheid kan bereiken met de helft, zeg 10 kilowatt. Dan gaat alles ineens de andere kant op werken.'

Dat 'alles' is: minder energie betekent minder gewicht, een kleinere accu, weer minder gewicht, waardoor een kleinere, lichtere aandrijflijn nodig is, wat leidt tot lagere kosten, tot, nou ja, een soort elektrisch equivalent ontstaat van de auto die de meesten nu rijden. Nog een voordeel: een kleine accu laad je sneller op. Dan boek je je snelheidswinst dus op een andere plek. Ben je toch nog eerder in Zuid-Frankrijk.

De Lange is na uitvoerige tests van elektrische aandrijflijnen bijna klaar met de techniek. Nu begint het tekenen. Hij wil daar nog niet te veel over kwijt. Denk aan opblaasbare constructies. In de stad kort en op de snelweg meer een vleugelprofiel voor betere stroomlijn. Nog een jaar, twee misschien, denkt hij nodig te hebben.

Misschien wordt hier, in deze anonieme werkplaats in Den Haag, wel de basis gelegd voor een autorevolutie. Net als veel andere technologische revoluties ooit begonnen in een schuurtje. De Lange ziet zichzelf niet als een Nederlandse Elon Musk. Die is te veel business-gedreven. 'Ik voel me meer Steve Jobs, die werkte vanuit een passie voor het product.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden