Iedereen zijn eigen Super Mario

Reportage Super Mario-maker

Na 30 jaar trouwe dienst voor Nintendo is de computerspelletjesheld Super Mario toe aan een nieuwe uitdaging. Met een Wii U in huis en een doe-het-zelfpakket creëer je je favoriete loodgieter. Laat hem klauteren, sleutelen en de prinses bevrijden.

Foto Nintendo

Super Mario gaat het huis uit. Op zijn 30ste verjaardag verlaat de besnorde loodgieter uit meer dan 200 computerspellen het vertrouwde nest bij Nintendo. Wat hebben ze samen een lol gehad. Maar eindelijk gaat Super Mario op eigen benen staan.

Waar gaat onze held wonen? Op miljoenen spelcomputers over de hele wereld, zo hoopt Nintendo. De Japanse spellenmaker heeft deze week een doehet-zelfpakket uitgebracht waarmee iedereen op een Wii U zijn eigen Mario-game kan maken. Met Super Mario Maker krijgen zijn fans een gereedschapskist in handen met zestig objecten. Daarmee kunnen ze de hindernisbanen maken waarover de kleine loodgieter al dertig jaar klimt, klautert, springt, stuitert, duikt, zwemt en vliegt.

Het aanbod aan bouwelementen varieert van stenen tot pijpleidingen, van kanonnen tot piranhaplanten en van trampolines tot Koopa Troopas (schildpadachtige wezentjes). Liefhebbers kunnen hun levels maken in vier uitvoeringen: in de nog blokkerige oerversie van de allereerste Mario-game, Super Mario Bros. uit 1985 waarvan Nintendo 40 miljoen exemplaren verkocht, Super Mario Bros. 3 (1988), Super Mario World (1992) en New Super Mario Bros. U (2012).

Foto Nintendo

Een nieuw level ontwerpen is zo eenvoudig als bouwstenen en obstakels kiezen uit een menu aan de bovenzijde van het bedieningspaneel van de Wii U en die rangschikken op een ruitjespatroon. Bouwers kunnen elke vondst eerst los testen om te zien of ze de loodgieter niet voor onneembare hindernissen plaatsen. Niet alle bouwblokken zijn vanaf dag 1 te gebruiken: ze verschijnen over de periode van een week langzaam in het keuzepalet.

Dat Super Mario Maker speels en serieus tegelijk oogt, is niet vreemd. De 'game' werd oorspronkelijk ontworpen als een gereedschapskist voor de ontwerpers bij Nintendo. Het idee kwam van het 'tools team', de afdeling die niet zelf levels bouwt, maar de software schrijft waarmee de creatievelingen hun werk kunnen doen. Toen ze de mogelijkheden zagen die hun bouwsel bood, stelden de techneuten hun chefs voor er een game van te maken voor Jan en alleman.

Voor wie is behept met twee linkerhanden of eerst inspiratie wil opdoen, zijn er vooraf geprepareerde missies te spelen, waarvoor de makers hartstochtelijk hebben geplunderd uit dertig jaar Super Mario. Bij elk missie krijgt de speler een beperkt aantal 'levens' om tot het einde te geraken.

Super Mario Maker laat bouwers hun werk online delen. Om te voorkomen dat mensen anderen opzadelen met onmogelijke missies, worden die doe-het-zelf-levels pas zichtbaar voor anderen als de scheppers ze zelf een keer tot het einde hebben weten uit te spelen.

Shigeru Miyamoto, de geestelijke vader van Super Mario, suggereerde in een interview met de BBC dat dit weleens zijn laatste Mario-game zou kunnen zijn. 'Misschien moeten we het maar aan de spelers overlaten om voor hem te zorgen.'

Rustig maar, fans: Miyamoto zei het met een vette knipoog.

Timmerman

30 jaar? Of 34? Officieel dateert 's werelds beroemdste loodgieter al van voor 1985. Shigeru Miyamoto ontwierp hem in 1981 voor een Nintendo-spelautomaat in een speelhal. Mario is het figuurtje dat in Donkey Kong een prinses moet redden uit de klauwen van een gorilla, die vaten van hellingen laat rollen om zijn tegenstander uit te schakelen. Alleen luidde Mario's naam toen nog Jumpman en was hij een timmerman. Pas in 1985 ging hij Super Mario heten. Zijn simpele uitdossing dankt Nintendo's mascotte aan de simpele techniek van die tijd: zo werd Mario voorzien een snor zodat spelers wisten waar zijn neus zat.

Geen Wii U? Geen nood. Het doe-het-zelfpakket van Nintendo past in een rijke traditie van game modding, het sleutelen aan computerspellen met of zonder het gereedschap dat de makers aanreiken. Het modificeren varieert van het uiterlijk van een personage aanpassen (Met baard? Of piemelnaakt?) tot een geheel nieuwe game die in geen spat meer lijkt op het origineel.

De bekendste mod van dit moment is Minecraft, dat gebruikers hele werelden laat scheppen. Op de PlayStation 3 en 4 komt LittleBigPlanet 3 het dichtst in de buurt van Super Mario Maker. Ook deze klim-, klauter- en puzzelgame biedt de optie om zelf levels te bouwen en online te delen. Voor mobiele telefoons en tablets is er Coaster Crazy Deluxe (van Frontier Developments, 1,99 euro, alleen voor iOS) waarmee je je eigen achtbanen bouwt. Met Bridge Constructor (Headup Games, 1,99 euro, iOS en Android) moeten we bruggen bouwen binnen een beperkt budget.

Bike Baron (Mountain Sheep, 1,99 euro, alleen iOS) heeft al 660 duizend levels vol motorrijderstunts van doe-het-zelvers. In Cubemen 2 (3 Sprockets, 1,99 euro, iOS en Android) kun je zelf veldslagen tussen blauwe en rode blokkenfiguurtjes creëren. Zelfs natuurkundige puzzels met explosieven en vuur zijn mogelijk in Crazy Machines Golden Gears (Encore, 2,99 euro, voor iOS en Android).

Doe-het-zelfpakket

Geen Wii U? Geen nood. Het doe-het-zelfpakket van Nintendo past in een rijke traditie van game modding, het sleutelen aan computerspellen met of zonder het gereedschap dat de makers aanreiken. Het modificeren varieert van het uiterlijk van een personage aanpassen (Met baard? Of piemelnaakt?) tot een geheel nieuwe game die in geen spat meer lijkt op het origineel.
De bekendste mod van dit moment is ­Minecraft, dat gebruikers hele werelden laat scheppen. Op de PlayStation 3 en 4 komt LittleBigPlanet 3 het dichtst in de buurt van Super Mario Maker. Ook deze klim-, klauter- en puzzelgame biedt de optie om zelf levels te bouwen en online te delen. Voor mobiele telefoons en tablets is er Coaster Crazy Deluxe (van Frontier Developments, 1,99¿euro, alleen voor iOS) waarmee je je eigen achtbanen bouwt. Met Bridge Constructor (Headup Games, 1,99 euro, iOS en Android) moeten we bruggen bouwen binnen een beperkt budget.
Bike Baron (Mountain Sheep, 1,99 euro, alleen iOS) heeft al 660 duizend levels vol motorrijderstunts van doe-het-zelvers. In Cubemen 2 (3 Sprockets, 1,99 euro, iOS en Android) kun je zelf veldslagen tussen blauwe en rode blokkenfiguurtjes creëren. Zelfs natuurkundige puzzels met explosieven en vuur zijn mogelijk in Crazy Machines Golden Gears (Encore, 2,99 euro, voor iOS en Android).