Iedereen kan dementie-onderzoek helpen met speciale game

Sinds kort kan iedereen het dementie-onderzoek een handje helpen door een (gratis) video-spelletje op de telefoon te downloaden en te spelen. Het gaat om een navigatiespelletje met zeemonsters. Door de stuurmanskunst te observeren van grote aantallen gamers, hopen wetenschappers te doorgronden hoe het gemiddelde brein zich oriënteert in de ruimte en navigeert. Mensen met dementie kunnen dat vaak slecht.

Screenshot uit Sea Hero, een game die wordt gebruikt voor alzheimeronderzoek.

Het spel, Sea Hero Quest, werd begin deze maand geïntroduceerd in de VS en Engeland en is daar respectievelijk 1 miljoen en tienduizend keer gedownload. De Nederlandse versie van het spel werd gisteren gelanceerd en wordt door fondsenwerver Alzheimer Nederland gezien als een revolutie in onderzoekstechnieken. 'Vaak gaat de helft van het onderzoeksgeld zitten in het werven van gezonde proefpersonen, ze testen te laten doen in het ziekenhuis en dergelijke. Als we daar geen geld meer in hoeven stoppen, kunnen we met hetzelfde onderzoeksbudget veel meer doen', aldus Marc Petit, directeur wetenschappelijk onderzoek van Alzheimer Nederland.

IJkpunt

Met gegevens over de stuurmanskunst van honderdduizenden mensen kan een profiel worden gemaakt van de vaardigheden van de gemiddelde mens per land, leeftijdscategorie en geslacht. Zo'n ijkpunt kan op termijn mogelijk helpen om bij patiënten een diagnose te stellen.

De spelers blijven anoniem. Ze moeten alleen hun nationaliteit, leeftijd en geslacht invullen. De data zijn niet tot individuen herleidbaar. Dementie-onderzoek op deze schaal is nieuw. Het grootste onderzoek naar hoe gezonde mensen zich oriënteren in de ruimte bestond uit 600 vrijwillige deelnemers.

Het spel is een samenwerkingsproject van het Britse University College London, de universiteit van East Anglia, de Britse fondsenwerver Alzheimer's Research UK, game-ontwerpers van Glitchers en Deutsche Telekom.

Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. In Nederland lijden 270 duizend mensen aan de ziekte. Er bestaat nog geen behandeling. Ook over de oorzaak van de ziekte is nog geen duidelijkheid.

Philip Scheltens, directeur van het VUmc Alzheimercentrgum, heeft twijfels over de kwaliteit van de data die het videospelletje op gaat leveren. 'Je mist zoveel wezenlijke informatie zoals: heeft de speler Alzheimer in de familie, wat is zijn opleidingsniveau, is hij van nature handig in navigeren of juist niet en in welk tempo worden mensen minder handig.'

Volgens Petit, van Alzheimer Nederland, is het plan om in de toekomst spelers te vragen of ze bereid zijn dit soort aanvullende informatie prijs te geven.

Het is niet de eerste keer dat wetenschappers de hulp inroepen van gamers. Sinds 2008 kunnen gamers in het spel Fold-it helpen met het driedimensionaal vouwen van eiwitstructuren. Computers doen er jaren over om dat uit te zoeken. Inzicht in eiwitstructuren speelt onder meer een rol bij het ontwikkelen van medicijnen. Vorig jaar lanceerde het Britse Cancer Research UK de game Play to Cure (speel om te genezen) waarbij de spelers patronen blootleggen in tumoren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden