Iedereen heeft zijn eigen, unieke bacteriewolk

U heeft het. Iedereen heeft het. De mens hult zich in een wolk van bacteriën, afkomstig van zijn lichaam. Die verzameling micro-organismen verschilt per individu - ieder mens zijn eigen wolk.

Darmflora bacterie. Beeld AP
Darmflora bacterie.Beeld AP

Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat iedereen een eigen combinatie bacteriën verspreidt. Hoe mensen ziekmakende bacteriën door de lucht kunnen overbrengen op anderen is bekend. Niet eerder is gekeken naar het persoonlijke karakter van de bacteriewolk van gezonde mensen. De studie verschijnt in PeerJ.

In en op het menselijk lichaam leven miljarden bacteriën. Ze zijn te klein om met het blote oog te zien. Een gezond lichaam biedt onderdak aan zo'n tienduizend soorten bacteriën en elke dag verspreiden we miljoenen van deze microben. We laten ze achter op aangeraakte oppervlakken en - via onze mond, huid, haar en kleding - in de lucht. Als we binnenshuis zijn, zetten we als het ware een bacteriële handtekening in de ruimte om ons heen.

De onderzoekers plaatsten proefpersonen apart in ontsmette kamers. Ze namen luchtmonsters uit de kamers met proefpersonen en uit vergelijkbare lege ruimten. De monsters van de bezette kamers werden onderling en met de monsters uit de lege kamers vergeleken.

Dna-technieken

Bezette kamers bleken na enkele uren een andere verzameling microben te huisvesten dan de onbezette kamers. Bovendien bleken de monsters uit de bezette kamers van elkaar te verschillen. Verscheidene proefpersonen - niet alle - waren zelfs te identificeren aan de hand van de bacteriën die via een ventilatiesysteem werden opgevangen.

'Met gebruik van dna-technieken laten de onderzoekers mooi zien dat mensen bacteriën verspreiden', zegt Jan Maarten van Dijl, hoogleraar medische microbiologie bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Maar erg verrassend vindt hij de uitkomsten niet, gezien de enorme hoeveelheid microbiële cellen die de mens bij zich draagt. 'We bestaan eigenlijk uit een grote kolonie bacteriën die met het lichaam als een soort exoskelet bij elkaar wordt gehouden.'

Zou de bacteriële handtekening een rol kunnen spelen bij het oplossen van misdaden? 'Daar zou ik tegen zijn', zegt Van Dijl. 'De bacteriële wolk is geen constante. Hij kan veranderen. Op grond daarvan kun je geen bewijs leveren. Het is bijvoorbeeld bekend dat de darmbacteriën veranderen als je je eetgewoonte wijzigt.' Een persoon is ook niet meer aan zijn 'wolk' te herkennen als hij zich tussen anderen bevindt. Dan vermengen de bacteriën zich, aldus Van Dijl.

null Beeld Science Photo Library