Hubble - sinds 1990 in dienst - gaat gewoon nog even door

De ruimtetelescoop Hubble blijft aan het werk. De missie is met vijf jaar verlengd tot 2021, maakte de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bekend. De Hubble kreeg in 2009 voor het laatst een onderhoudsbeurt en is 'beter dan ooit', aldus de NASA.

Beeld reuters

De Hubble is in 1990 gelanceerd. Het is de meest geavanceerde telescoop ooit. Hij onderzocht onder meer afgelegen sterrenstelsels, waardoor wetenschappers een beter beeld hebben gekregen van het ontstaan van het heelal. Rond 2018 moet een nog betere satelliet de ruimte in gaan. Die James Webb-telescoop kan nog verder en nog scherper zien.

Het is nog niet bekend of de Hubble ook na 2021 actief blijft. Als de NASA de ruimtetelescoop aan zijn lot overlaat, zal hij tussen 2021 en 2032 langzaam uit zijn baan om de aarde zakken en uiteindelijk verbranden in de dampkring.

De missie wordt begeleid door AURA. Dat is een consortium van universiteiten en andere instituten dat sterrenwachten en telescopen onder zijn hoede heeft.

Een van de pijlers van AURA is het Space Telescope Science Institute in Baltimore, dat alle aspecten van het wetenschappelijke programma van de Hubble-missie begeleidt. Dat kan het instituut nu tot 1 juli 2021 blijven doen. Met de contractverlenging is een bedrag van bijna 200 miljoen dollar gemoeid.

Beeld ap

25 jaar Hubble

De Hubble is de droom van elke astronaut (+)

In deze fotospecial een selectie van Hubbles mooiste beelden.

25 jaar

De Hubble vierde vorige jaar zijn 25ste verjaar. In die tijd zijn meer dan een miljoen observaties gedaan. De ruimtetelescoop heeft meer dan 5,5 miljard kilometer afgelegd en is ruim 137 duizend keer rond de Aarde gecirkeld.

De Hubble werd op 24 april 1990 door het ruimteveer Discovery in een baan rond de Aarde gebracht. Al tientallen jaren lang was het de droom van elke astronoom: een telescoop in een baan om de aarde. Geen last van de dampkring, geen last van storend licht, altijd een onbelemmerde blik op de kosmos.

Pas in 1990 was het zover. Kosten: 2 miljard dollar. Even leek het weggegooid geld. Hubble - genoemd naar een beroemde Amerikaanse kosmoloog - bleek vérziend. De 2,4 meter grote spiegel was niet goed geslepen. De beelden waren wazig. Gelukkig was de ruimtetelescoop ontworpen voor astronauten-bezoek. Eind 1993 kreeg hij een corrigerende bril. Vanaf dat moment was het een succesverhaal.

Op elk deelgebied van de sterrenkunde heeft Hubble zijn sporen nagelaten. Verrassende ontdekkingen gedaan. Revoluties ontketend. Van de planeten in ons eigen zonnestelsel tot sterrenstelsels op miljarden lichtjaren afstand - geen uithoek van het heelal bleef onbespied.

De ruimtetelescoop kreeg vijf keer bezoek van spaceshuttle-astronauten. Ze vervingen kapotte onderdelen, voerden reparaties uit en plaatsten nieuwe camera's, nóg beter en gevoeliger. Hubble is krachtiger dan ooit.

Beeld ap