Honderden diersoorten ontdekt in Himalaya

Wetenschappers hebben de afgelopen tien jaar meer dan 350 nieuwe dier- en plantensoorten ontdekt in het Himalaya-gebergte, maar hun voortbestaan wordt bedreigd.

Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds, dat maandag werd gepubliceerd. De studie somt een reeks van gevaren op waaraan de nieuwkomers blootstaan.

Hun leefomgeving wordt bedreigd door ontbossing, de opwarming van de aarde, de commerciële veeteelt en stropers. Slechts een kwart van de habitat van wilde dieren en planten in de regio zijn nog intact. 'Dat betekent dat van alle dier- en plantsoorten die uniek zijn voor de oostelijke Himalaya's er vandaag de dag 163 met uitsterven worden bedreigd.'

Het gebied bestrijkt een groot deel van Nepal, China, India, Bhutan en Myanmar (Birma).

Een van de opmerkelijkste vondsten van de onderzoekers was de Macaca munzala, een nieuwe apensoort. Het dier leeft in India op een hoogte van 2000 tot 3500 meter en is onder meer herkenbaar aan de korte staart. De vorige keer dat een nieuwe apensoort werd ontdekt, was volgens het WNF meer dan honderd jaar geleden.

Onderzoekers vonden ook een kikker, die dankzij vliezen tussen zijn rode poten ver kan springen tussen bomen. De vliezen dienen als een soort vleugels.

In totaal worden 244 nieuwe plantensoorten omschreven in het rapport The Eastern Himalayas - Where Worlds Collide. De wetenschappers stuitten verder op zestien nieuwe soorten amfibieën, zestien reptielen, twee vogels, twee zoogdieren en minstens zestig nieuwe soorten ongewervelde dieren.

Een bloemsoort werd door Chinese wetenschappers gevonden in een kloof in Tibet die op sommige plaatsen twee keer zo diep is als de Grand Canyon (VS). De bloem verandert van kleur bij temperatuurwijzigingen.

De oostelijke Himalaya's herbergen in totaal 10 duizend planten, 300 soorten zoogdier en bijna duizend soorten vogels.

Vliegende kikker, Rhacophorus suffrym in Nepal. ((Foto WWF))