Wetenschap apencommunicatie

Hoe waarschuwen apen elkaar voor drones? Luister het hier

Duitse onderzoekers zijn erachter gekomen hoe de geelgroene meerkat reageert op een nieuwe dreiging vanuit de lucht.

De geelgroene meerkat in Senegal. Beeld Julia Fischer

Cirkelt er ineens een drone op zestig meter boven je hoofd, wat doe je dan? Wetenschappers uit het  primatencentrum Göttingen wilden ontdekken hoe de geelgroene meerkat, een apensoort uit Afrika, reageert op de voor deze dieren onbekende dreiging.

De apen staan erom bekend dat ze elkaar verschillende alarmsignalen toeroepen,  afhankelijk van wat er aan de hand is. Luister hier maar eens hoe geelgroene meerkatten elkaar waarschuwen voor een slang:

Spotten ze een luipaard, dan klinken de alarmkreten heel anders:

Handig, zo’n onderscheid, want zo kunnen de dieren op de juiste manier reageren op de dreiging. Bij een luipaard klimmen de apen snel een boom in, terwijl ze bij een slang opveren en rechtop gaan staan. De onderzoekers hadden deze groep groene meerkatten, die leeft in Senegal, nog nooit op een waarschuwingssignaal kunnen betrappen voor een dreiging in de lucht, zoals een roofvogel. Zouden ze wel een nieuw signaal produceren als er ineens een drone kwam aanvliegen? Nou en of, luister hier maar:

Binnen de kortste keren gold dit geluid binnen de groep als de waarschuwing voor de drone, schrijven de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Ecology & Evolution. Ook als de onderzoekers vervolgens alleen het geluid van de drone lieten horen, begonnen de geelgroene meerkatten naar de lucht te turen, of renden er vandoor. Opvallend: het ‘nieuwe’ alarmsignaal lijkt veel op het geluid dat een aanverwante apensoort, de vervet, gebruikt om elkaar te waarschuwen voor roofvogels. Dat klinkt namelijk zo:

Dat de twee waarschuwingskreten zo op elkaar lijken, betekent volgens de onderzoekers dat het type alarmsignaal dat de apen maken niet zozeer aangeleerd gedrag is, maar evolutionair diep verankerd ligt in het dier.