Hoe Super Mario Nintendo redde

Niet veel multinationals zijn voor hun bestaan afhankelijk van de inspanningen van een enkele loodgieter. Nintendo wél: het Japanse bedrijf heeft mede dankzij Super Mario een periode van vier jaar van verliezen beëindigd. De nettowinst kwam uit op bijna 25 miljard yen (185 miljoen euro). Dat was meer dan de 20 miljard die Nintendo had voorspeld en de 23,8 miljard die de analisten hadden geraamd.

Beeld ANP

De Japanners konden zwarte cijfers schrijven ondanks een daling van bijna 4 procent van de omzet, naar bijna 550 miljard. Een zwakke yen hielp die tegenvaller compenseren. De cashreserves die Nintendo aanhoudt in euro's en dollars werden door de dalende koers van de Japanse munt meer waard.

Van publiekstrekker Super Mario verschenen vorig jaar drie titels, waaronder Mario Kart 8 voor de Wii U, Nintendo's spelcomputer met tabletbesturing. Het spel waarin personages uit allerlei games tegen elkaar racen verschijnt sinds 1992. Er zijn meer dan 104 miljoen exemplaren verkocht van de verschillende edities, waaronder 5,1 miljoen van Mario Kart 8.

Het was de verkoop van hardware die tegenviel. Nintendo bracht vorig jaar een nieuwe versie uit van de 3DS, met veel kleine verbeteringen. Die 'verkocht wel', aldus de Japanners, maar een gehoopte run op oudere uitvoeringen van de portable spelcomputer bleef uit. Voor het komende jaar verwacht Nintendo dat dat de verkopen van de Wii U met 3,4 exemplaren gelijk blijft, en die van de 3DS zullen zakken, van 8,7 miljoen naar 7,6 miljoen stuks.

Wat Nintendo zorgen baart, is dat de Wii U en 3DS bij lange na niet zo populair zijn als hun voorgangers. Van de Wii werden tussen 2006 en 2013 ruim 101 miljoen stuks afgezet, tegen tot nu toe 9,5 miljoen Wii U's. Van de DS gingen er tussen 2004 en 2007 ongeveer 154 miljoen over de toonbank. De 3DS zit op ongeveer eenderde van dat aantal.

Besnorde loodgieter

Ondanks de sombere prognoses over zijn spelcomputers denkt Nintendo dat zijn operationele winst dit boekjaar zal verdubbelen, naar 50 miljard yen, terwijl de omzet licht zal stijgen naar 570 miljard yen. Het concern, dat vorig jaar zijn 125-jarig bestaan vierde, heeft hoge verwachtingen van games die het gaat uitbrengen voor mobiele telefoons en tablets. Topman Satoru Iwata riep lange tijd dat Nintendo die weg pas zou inslaan als Pasen en Pinksteren op een dag vallen. Maar in maart maakte hij een samenwerking bekend met DeNA, een mobielespellenspecialist uit Tokio.

Voor Nintendo is de overstap naar games voor de iPhone en Android-toestellen een gok. Apps kosten een fractie van de games voor de traditionele spelcomputers die bij 30 euro beginnen, of moeten het hebben van aankopen die consumenten in een gratis app doen. Mobiele versies van Super Mario kunnen de verkoop van Wii U- en 3DS-spellen kannibaliseren, vrezen sommige analisten.

Nintendo maakte donderdag nog een samenwerkingsverband bekend dat nieuwe inkomsten moet genereren. In de pretparken van Universal in Californië, Florida, Osaka en Singapore zullen attracties met Nintendo-personages verrijzen, de besnorde loodgieter met rode pet incluis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden