Hoe kun je blaren voorkomen bij het hardlopen?

Je zou zeggen dat een beetje ultrarunner zich niet uit het veld laat slaan door een blaar. Toch vellen de venijnige blaasjes niet alleen stilettodragers en wandelaars maar ook een hoop mensen die voor hun lol 250 kilometer door een woestijnlandschap hollen.

De voeten van een wandelaar worden beplakt met een fixatiepleister tijdens de tweede dag van de Nijmeegse Vierdaagse. Beeld anp

Een blaar is een beschadiging van de huid door langdurige wrijving van de huid tegen sok, schoen, of zelfs tussen de tenen onderling. Zo ontstaat een vochtophoping tussen opper- en lederhuid, die eruitziet als een blaas.

De Amerikaanse eerstehulparts Grant Lipman begeleidde jarenlang ultrarenners die dagen achtereen afstanden tot wel 50 kilometer aflegden in alle delen van de wereld. Niet de extreme omstandigheden of de fysieke beproeving deed hen het meest stoppen; het waren blaren. Hij besloot onderzoek te doen naar het voorkomen van blaren vanuit de Universiteit van Stanford in Californië waar hij werkt als medisch wetenschapper.

Onlangs publiceerde hij zijn bevindingen in het Clinical Journal of Sport Medicine. Wat bleek: een simpele tape zou volgens Lipman en zijn team het beste werken.

Eerdere studies toonden al aan dat allerlei poeders, smeersels, speciale sokken of antiblarenpleisters niet voldoende werken. Lipman zag dat veel duurlopers en ook militairen gewone tape, ook wel papiertape of sporttape genoemd, gebruikten. Hij besloot tot een experiment met een groep getrainde ultralopers.

De groep bestond uit 128 lopers die meededen aan zesdelige woestijnloop van 250 kilometer. Bij alle lopers werd een willekeurige voet op de gevoelige plaatsen ingetaped en de andere voet niet. De overgrote meerderheid van de lopers ontwikkelde één blaar, een enkeling had er geen, en een paar hadden er meerdere. De voeten met tape hadden 40 procent minder blaren.

Toch levert de studie niet veel bewijs dat tapen echt kan bijdragen, zegt bewegingswetenschapper van het Erasmus MC in Rotterdam en expert op het gebied van hardloopblessures Marienke van Middelkoop. Ze wijst op nogal wat hiaten in het onderzoek. 'De onderzoekers maken geen vergelijking tussen de linker- en rechtervoet van de lopers, maar vergelijken locaties op de voet met en zonder tape. Ook valt op dat ze de tape alleen hebben aangebracht op de plekken die volgens de lopers gevoelig waren. Dat kan het eindresultaat positief hebben beïnvloed.'

Wat Lipman feitelijk heeft onderzicht is de vraag of voettape eventueel kan bijdragen om minder blaren te ontwikkelen op risicovolle plekken. De conclusie van Lipman had dus wat voorzichtiger mogen zijn. Sporttape is (helaas) niet dé ultieme oplossing, het behoort hoogstens tot de 'goedkope methodes' die 'misschien een bijdrage kunnen leveren'. Want voor tien meter voor twee euro, kunt u zich er als ultrarunner, wandelaar of hakkendrager geen al te grote buil aan vallen, is de gedachte.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar gezond@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden