Weblog

Hoe krijg je een olifant in een koelkast? en andere maffe vragen aan sollicitanten

Voor het derde jaar achtereen heeft de vacature- en carrièresite Glassdoor de tien opmerkelijkste vragen aan sollicitanten verzameld, in Nederland en nog vijf vragen. 'Hoeveel uren zou het kosten om elk raam in Londen te wassen?

Geen enkele HR-manager die dè vraag durft te stellen uit The Hitchhiker's Guide To The Galaxy. Beeld Still uit de film

Hoeveel pingpongballen passen er in een middelgrote auto? Het is niet bepaald de vraag die je in een sollicitatiegesprek verwacht. Toch is deze breinbreker voorgelegd aan iemand die een gooi deed naar een baan bij De Kleine Consultant, naar eigen zeggen 'de eerste internationale non-profit strategieconsultant volledig gerund door studenten'.

(Het antwoord is: bij benadering 20 duizend.)

En dit is niet de eens de meest opzienbarende vraag die sollicitanten kreeg voorgelegd volgens Glassdoor, een vacature- en carrièrewebsite waarop (ex-)werknemers en sollicitanten hun oordeel kunnen vellen over hun huidige of voormalige werkgever. Glassdoor vlooide miljoenen postings door om voor een aantal landen de 'moeilijkste' sollicitatievragen te achterhalen, waaronder die in Nederland.

Of ze ook werkelijk zijn gesteld, blijft de vraag, want Glassdoor heeft niet bij de bedrijven geïnformeerd of ze hun sollicitanten met zulke puzzels opzadelen. The Washington Post stuurde e-mails naar de bedrijven achter de tien opmerkelijkste sollicitatievragen in de Verenigde Staten en kreeg of geen antwoord of de reactie dat men geen reactie had of wilde geven.

Putdeksel

De meest intrigerende vraag werd opgeworpen bij Achmea Data Management, waar men van de kandidaat voor een baan wilde weten 'waarom putdeksels rond zijn'. Bij Rioned weten ze overigens wel waarom.

Bij KPMG werd de creativiteit van een sollicitant op de proef gesteld met de kwestie hoeveel liter verf er nodig zijn om een airliner (bedoeld wordt vermoedelijk: vliegtuig) te verven. Dat lijkt ons af te hangen van het type toestel. (Voor een Boeing 747-400 is dat ruim 90 gallons, aldus Airlines.net, ietsje meer dan 340,68 liter).

De mafste vraag in de VS luidde 'zou je liever worstelen met een eend ter grootte van een paard of honderd paarden ter grootte van een eend'. In Canada wil men weten welke gereedschap de sollicitant het liefst zou zijn, als men een gereedschap zou zijn.

Ontbijt

Over het nut van gekke, bijzondere of opmerkelijke vragen zijn de meningen verdeeld. Volgens HR-specialist Michael Page kunnen recruiters met dit soort puzzels bekijken hoe een sollicitant omgaat met onverwachte situaties, hoe goed zijn analytische vermogen is en diens vermogen om over zijn eigen grenzen te kijken. De manier waarop het antwoord tot stand komt vinden ze interessanter dan het 'correcte' antwoord.

Een topman van de Amerikaanse bank Charles Schwab zei ooit tegenover de New York Times dat hij soms kandidaten voor een vacature uitnodigde voor een ontbijt in een restaurant en het bedienend personeel opdroeg om een rommeltje te maken van de bestelling. Uit de manier waarop de sollicitant de ober behandelde kon hij opmaken of de man/vrouw geschikt was voor de baan.

Dus luidde in Engeland een vraag hoe je een olifant in een ijskast krijgt (eerst de olie eruit laten lopen, toch?). In Frankrijk werd de kandidaat gevraagd het beroep van consultant uit te leggen aan een 4- tot 6-jarige.

42

In Duitsland werd het antwoord gezocht op de vraag hoeveel cappuccino's er elke dag in Manhattan worden gedronken.

Nee, die vraag werd niet gesteld aan iemand die een baan zocht bij Starbucks, maar aan een sollicitant bij het consultancybedrijf Accenture.

(De gemiddelde Amerikaan drinkt 2,1 koppen koffie per dag en 12 procent gaat daarbij voor een cappuccino. In Manhattan wonen ruim 1,6 miljoen mensen, forensen en toeristen niet meegerekend.)

Het wachten is op de medewerker personeelszaken die zijn klassiekers kent en vraagt naar het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum en Alles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden