Hiv-patiënten brengen 'horrorcampagne' van Aidsfonds ten val

Het Aidsfonds heeft besloten te stoppen met de campagne 'Het virus dreigt te winnen'. De campagne begon op 1 december en kreeg veel kritiek van gekwetste hiv-patiënten. De Hiv Vereniging Nederland spreekt van een 'horrorcampagne'.

Foto anp

Het Aidsfonds stelt dat de ziekte tegenwoordig drie keer zoveel mensen doodt als in 1990. In de video en radiospotjes spreekt het virus: 'Ik pak ze allemaal. Homo's, hetero's, ik maak geen onderscheid. Ik ben 's werelds grootste ladykiller en ik vermoord zo'n 300 kinderen per dag.'

Advocaat Oscar Hammerstein, hiv-positief, schreef een open brief aan het Aidsfonds. 'Ik ben al 28 jaar hiv-patiënt. Ik heb mij al die jaren ingezet tegen de stigmatisering van patiënten. Uitgerekend het Aidsfonds plaatst met deze campagne een mes in mijn rug.'

De Hiv Vereniging Nederland heeft tientallen reacties gekregen van mensen met hiv. Ze voelen zich gekwetst en zijn teleurgesteld. 'De campagne doet voorkomen alsof mensen met hiv moordenaars zijn', zegt Pieter Brokx van de vereniging.

Wanhoopspoging

Hammerstein spreekt in zijn brief over een 'misdadige campagne' die bedoeld is als een wanhoopspoging om geld aan te trekken. Op de uitlatingen van Hammerstein wil de woordvoerder van het Aidsfonds niet ingaan.'We kunnen niet ontkennen dat we nu eindelijk aandacht krijgen voor ons verhaal, maar het is geen vooropgezet plan', zegt een woordvoerder.

De Hiv Vereniging Nederland heeft van tevoren alleen een conceptversie van de campagne gezien. 'We hebben toen al de risico's van het laten spreken van 'het virus' aangegeven', zegt Brokx. Volgens hem mist de campagne de Nederlandse context. 'Het virus wordt als zeer gevaarlijk geschetst, maar in Nederland gaat het best goed met de bestrijding.'

Het Aidsfonds zegt na te denken over een nieuwe campagne. De organisatie blijft aandacht vragen voor de 20 miljoen mensen met hiv in de wereld die geen toegang hebben tot medicijnen. 'We gaan het nu alleen op een andere manier doen. De nuance tussen de wereld en Nederland ontbrak in deze campagne', zegt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.