Inzicht Curieuze krab

‘Het vogelbekdier onder de krabben’ heeft een curieuze mix aan uiterlijke kenmerken

Illustratie van de wonderlijke krab. Beeld Oksana Vernygora, University of Alberta

Een krab, maar dan anders. Zo valt het fossiel te typeren dat wetenschappers van het instituut STRI deze week beschrijven in het wetenschappelijk tijdschrift Science Advances.

Callichimaera perplexa leefde 95 miljoen jaar geleden en was zo klein als een muntje van 50 eurocent. Een bijnaam heeft het diertje ook al: ‘het vogelbekdier onder de krabben’, verwijzend naar de curieuze mix aan uiterlijke kenmerken. Opvallend zijn onder meer de grote, onbeschermde ogen, het langgerekte kleine lichaam en de monddelen die eruitzien als poten. De peddelvormige poten zijn volgens de wetenschappers de oudst bekende evolutionaire aanpassing van krabben om te kunnen zwemmen. Het fossiel werd gevonden in de Verenigde Staten en Colombia. De wetenschappers stellen dat hun vondst vraagtekens zet bij wat een krab nu precies tot een krab maakt.