klopt dit wel? roest

Het roestspook voor auto’s is terug - klopt dit wel?

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Het roestspook keert terug.

Oude roestige Volkswagen busje op een vintage autoshow in Amersfoort. Beeld Hollandse Hoogte / Robbert Frank Hagens

Van wie komt de claim?

‘Het roestspook is terug doordat een aantal automerken flink bezuinigt op corrosiepreventie’, meldde het AD onlangs in een artikel dat doorspekt is met plaatjes van aangetaste wagens.  De foto’s brengen de jaren tachtig in herinnering, toen auto’s werden weggevreten door roest.

De krant heeft het nieuws overgenomen van Autobild.  En dat deden meer Nederlandse media, waaronder De Telegraaf, Hart van Nederland en Radar. Maar de echte bron is het Zweedse autoblad Vi Bilägare, wat Zweeds is voor ‘Wij autobezitters’. Dit tijdschrift liet een garage in Stockholm tientallen nieuwe auto’s onderzoeken. 

Klopt het?

Garagist Thomas Widström nam de auto’s onder de loep. Hij doet al sinds 1989 onderzoek voor Vi Bilägare. Zijn bedrijf, Rostskyddsmetoder, biedt antiroestbehandelingen aan. Hij weet dus waar hij op moet letten: de onderkant van de auto’s. Daar bevinden zich holle ruimten die lastig te bereiken zijn met antiroestcoatings. Vijf jaar geleden waren wagens van Volvo en Volkswagen beter beschermd, is Widströms indruk.

De Zweed heeft een sterrenclassificatie bedacht voor roestpreventie. Vijf sterren is uitstekend, één ster is een roestbak. Maar roest komt hij niet tegen tijdens zijn onderzoek. De wagens op zijn brug komen rechtstreeks uit de showroom. Hij neemt elk jaar opnieuw een steekproef uit de nieuwste modellen die in Zweden populair zijn.

‘Ik probeer te voorspellen of er over tien jaar roestplekken aan de onderkant ontstaan’, vertelt Widström over de telefoon. ‘De situatie is bij lange na niet te vergelijken met die in de jaren ’80. In die tijd zag je roestplekken op deuren van auto’s die nog maar een paar jaar oud waren. Daar is nu geen sprake van.’

Volgens de Zweed hoeven we in Nederland al helemaal niet te vrezen voor dat soort taferelen, ook niet als je een wagen hebt gekocht die slecht scoort in de Rostskyddsmetoder ranking. ‘Met de sterrenkwalificatie geef ik aan of auto’s goed beschermd zijn tegen corrosie in Zweden. Hier wordt 5 à 6 maanden per jaar zout gestrooid.’

Corrosie-expert Arjan Mol van de TU Delft heeft ook niet de indruk dat auto’s opeens weer verschrikkelijk roesten. Maar hij vindt het wel een goede zaak dat garagisten corrosiebescherming nauw in de gaten houden.

‘De carrosserie van een auto is ingewikkelder dan 30 jaar geleden’, zegt Mol. ‘Tegenwoordig worden auto’s gemaakt met een veelvoud aan metalen: hoge sterkte staal, gegalvaniseerd staal en bijvoorbeeld lichtgewicht aluminiumlegeringen. De plekken waar die materialen samenkomen zijn extra gevoelig voor corrosie. Daar komt bij dat de auto-industrie steeds vaker overstapt van het fosfateren – een roestweringsbehandeling die zich allang heeft bewezen – naar energiezuiniger en milieuvriendelijker behandelingen. Hoe goed die alternatieve coatings zijn, moet de praktijk uitwijzen. Maar ik verwacht niet dat het ‘roestspook’ uit de jaren tachtig terugkeert.’

Conclusie:

Nieuwe auto’s worden niet meer volledig weggevreten door roest. Waarschijnlijk zien we het ‘roestspook’ niet terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.