Aangeboden door ONVZ

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

Het kantoor als speeltuin, bij LinkedIn werkt het

Ga je als medewerker beter presteren door een inspirerend kantoor met pingpongtafel, Playstation en loopband? Bij LinkedIn geloven ze van wel. “Thuis maken we het graag gezellig, waarom dan niet op kantoor?”

LinkedIn Beeld ONVZ

Ping! De liftdeuren gaan open op de vierde etage van de Rembrandtoren in Amsterdam. Rechts staat de ontvangstbalie, met een muur waarop het bekende blauwe logo van LinkedIn staat afgebeeld. Voor zover niks bijzonders. Maar wie vervolgens een paar stappen naar voren doet, krijgt al snel in de gaten dat dit geen doorsnee kantoor is.

“Het idee van elk LinkedIn-kantoor, waar ook ter wereld, is dat we zoveel mogelijk de cultuur van het land adopteren”, vertelt country manager Marcel Molenaar. En dat is dan ook goed te merken. Op de vloer rondom het liftblok ligt een tapijt als fietspad en de muren rondom het liftblok zijn één groot fotobehang van Amsterdamse grachten. 

LinkedIn Beeld ONVZ

Even bellen in de snoepwinkel

“Elke ruimte heeft z’n eigen naam”, zo vervolgt Molenaar zijn verhaal tijdens de rondleiding. “Deze grote glazen vergaderkamer heet de Rembrandtroom, mét een Nachtwacht-replica op ware grootte. Daar heb je de Herman Brood en hier de Van Gogh-kamer. We hebben een open ruimte waar alle bureaus staan, maar als je je even wilt terugtrekken, dan kun je gaan zitten in de snoepwinkel, de chocolaterie, kaaswinkel of het pannenkoekenhuis. Drop-ins heten die hier.”

Wetenschap experimenteert op kantoor

Leidt een inspirerend kantoor ook echt tot betere prestaties? En zitten medewerkers daardoor lekkerder in hun vel? Acht jaar geleden probeerde een clubje arbeids- en organisatiepsychologen aan de Universiteit van Exeter het antwoord te vinden op deze vragen. Daarvoor voerden ze onder meer experimenten uit met verschillende kantoorinrichtingen, waarbij dan telkens de effectiviteit van medewerkers in kaart werd gebracht. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat werknemers die veel invloed en controle hadden op de inrichting van het kantoor zich beduidend prettiger voelden. De betrokkenheid nam daar toe, net als hun productiviteit. Met 32 procent maar liefst. Conclusie? Een inspirerende kantooromgeving maakt het werken leuker en de prestaties beter.

LinkedIn Beeld ONVZ

Kantoor maakt mensen trots

“Thuis maken we het graag gezellig, maar op kantoor moet het allemaal formeel, zakelijk en ongezellig. Dat is best apart, want we brengen overdag juist veel tijd door op ons werk. Waarom dus niet ook het kantoor gezellig en warm inrichten?”, aldus Molenaar. “Dat maakt medewerkers ook nog eens trots. Collega’s vinden het leuk om bezoekers rond te leiden. In die zin kun je onze inrichting ook nog beschouwen als een mooie ijsbreker voor gesprekken.”

Culture Champ Niels van Luijt herkent dat gevoel, maar benadrukt wel dat een inspirerende werkplek altijd moet worden gezien als onderdeel van een bedrijfscultuur. Alleen een pingpongtafel of Playstation neerzetten maakt medewerkers niet per definitie gelukkiger. “Je moet als medewerker ook echt het idee hebben dat het niet erg is als je een kwartiertje gaat gamen of tafeltennissen. Pas als mensen die vrijheid ervaren, dan pakken ze de verantwoordelijkheid.”

Werk jij bij een vitaal bedrijf?

Een goede work-life balance speelt een belangrijke rol bij vitaliteit. Hoe gaat jouw werkgever hiermee om? Investeert hij volop in het vitaal houden van zijn medewerkers? Dan werk jij misschien wel bij Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. Vul het onderstaande formulier in en wie weet selecteert ONVZ jouw bedrijf om mee te doen aan de verkiezing van Het Vitaalste Bedrijf van Nederland 2018. 

Vind jij dat jouw bedrijf genomineerd moet worden voor Vitaalste Bedrijf?

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden