Het juiste gemoed dankzij zeegeur en vogelgetjilp

Daar lag hij dan eind vorige week, Gerard Kleisterlee, bestuursvoorzitter van Philips, onder zijn eigen innovatieve zonnebank, de Innergizer. Als baas van een internationaal concern heb je je maar te schikken naar de wensen van de communicatieafdeling....

In de nieuwe Innergizer - waarvan er nu enige duizenden zijn verkocht à raison van 1200 euro - zitten niet alleen ultraviolette lampen voor het bruinen, maar ook infraroodlampen voor de warmte: om stijve, pijnlijke spieren te versoepelen.

Infraroodwarmte verwijdt de bloedvaten iets. Dat levert een betere doorbloeding van de opperhuid op waardoor er meer zuurstof wordt aangevoerd. Die zuurstof oxideert melanine-pigment dat door kortgolvig uv-licht is aangemaakt. Melanine kleurt dan bruin.

De combinatie met infrarood, vergelijkbaar met een warm zomerstrand, geeft een effectievere en gelijkmatige bruining: ondanks 60 procent minder vermogende lampen, hoef je er maar 20 procent langer onder te liggen, voor dezelfde bruining, blijkt uit onderzoek onder gerekruteerde zonbruiners.

Het zijn echter niet de lampen, de specialiteit van Philips, die verantwoordelijk zijn voor het relaxsfeertje waar de reclamefolder van rept. Uit het nieuwe apparaat komen ook speciale geluiden en geurtjes.

In new-agejargon van pr-bureau MS & L, dat Philips wereldwijd ondersteunt: 'Geuren en geluid ondersteunen het hele bruiningsproces, ze zorgen voor een totaalbeleving. Mensen vinden niet alleen zonnen belangrijk, maar ook dingen daaromheen: strand, geuren, geluiden; de complete ervaring.'

Het bureau schreef er een verhandeling bij die er niet om liegt. 'In onze snelle wereld missen we steeds meer warmte en rust die uitgaat van de menselijke aanraking. Nog maar zelden ervaren we echte, natuurlijke geuren. . .' En zo gaat het zes A4-tjes door.

Om de snelbruiner in de juiste sfeer te brengen, produceren de luidsprekertjes van de Innergizer naar keuze klotsende golfjes (strand), vogelgetjilp (bos), sjirpende krekels (weiland) of het geluid van de wind die langs de zeilen van een zeilboot strijkt.

En omdat het niet iedereen gegeven is de verkwikkende werking hiervan te ondervinden (sterker: er zijn mensen die bloednerveus worden van een eeuwig kabbelende zee of het kwetteren van vogels), zit er op de zijkant van de Innergizer een stekker. Daarop is een radio of een cd-speler aan te sluiten voor compenserend muziekgenot.

Tegelijkertijd wordt, desgewenst, het reukvermogen gekieteld. Daarvoor heeft de Innergizer een geurjukebox, die geuren afgeeft die een associatie oproepen met de kust, een bos of de tropen - althans bij een ingehuurd panel van geurexperts. Zij bedachten drie mengsels: summer blue, green oasis en orange valley. 'Geur en geluid werken versterkend als het gaat om ontspannen', aldus Philips.

Enige onderbouwing voor die stelling is er niet. In het medische databestand MedLine zijn maar weinig artikelen terug te vinden over de relatie stress-geluid. De meeste publicaties gaan over concrete muziek (-stukken), die, inderdaad, stressverlagend kunnen werken. Maar studies over tjirpende krekels zijn er niet.

En de geuren? Dat roept associaties op met aromatherapie. 'Het gebruik van aromatische oliën geeft een emotionele balans', meldt MS & L op gezag van Philips. In de MedLine zijn een paar onderzoeken te vinden waaruit enig rustgevend effect blijkt uit een combinatie van aromatherapie (gedoe met bloemen en geuren) en massage. Voor alleen aromatherapie is geen wetenschappelijke onderbouwing.

Maar het gaat niet om aromatherapie, zegt Philips desgevraagd, ook al wordt die term door het eigen pr-bureau MS & L gehanteerd. Waar het wel om gaat? Vaag, vaag en nog eens vaag. En dat is raar voor de technogigant Philips van ingenieur Kleisterlee, die zelf is afgestudeerd aan de TU in Eindhoven.

Industrieel-ontwerpers van de college-universiteit in Delft maakten overigens het ontwerp voor de Innergizer. Dat resulteerde in een snel op te vouwen compact apparaat. De technologie zijn ze bij Philips nog niet volledig verleerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden