Herschel-telescoop ontdekt aantal van de jongste sterren ooit gezien

Astronomen hebben met behulp van de Herschel-telescoop een aantal van de jongste sterren ooit kunnen bekijken. Ze liggen in het Orioncomplex, een gebied waar al eerder is gezocht naar de geboorte van sterren.

Aan de linkerkant is het beeld te zien dat door de Herschel-telescoop werd geregistreerd. Rechts is het beeld te zien dat de Amerikaanse Spitzer Space Telescope van hetzelfde gebied eerder maakte.Beeld ESA

Door de dichte wolken van gas en stof rondom de protosterren - sterren die aan het begin van hun levenscyclus staan - was het moeilijk de sterren op te sporen. 'Herschel heeft de grootste groep van dergelijk jonge sterren in een stervormingsgebied onthuld', vertelt Amelia Stutz, de Duitse auteur van het onderzoek dat in The Astrophysical Journal wordt gepubliceerd.

'Dankzij deze resultaten kunnen we getuige zijn van het moment waarop een ster begint te vormen.' De vijftien ontdekte protosterren doken op tijdens een onderzoek naar het Orioncomplex, een van de actiefste stervormende regio's.

Sterren ontstaan doordat grote stofwolken onder invloed van hun eigen zwaartekracht langzaam samentrekken. Kosmisch gezien is dit een snelle ontwikkeling; het ontstaan van een ster duurt slechts een paar honderdduizend jaar. Daarom is het voor astronomen een uitdaging protosterren in hun jongste en zwakste fase te ontdekken.

Astronomen hebben lange tijd gezocht naar protosterren in het Orioncomplex, maar deze werden pas ontdekt nadat de Herschel-telescoop het complex met ver-infrarood licht observeerde. 'Eerdere studies hebben de jongste en mogelijk meest extreme en koude protosterren in het Orioncomplex over het hoofd gezien', aldus Stutz.

Bekijk hier de foto in het groot en bekijk hier de mooiste beelden van de Herschel-telescoop.