Heelal dijt sneller uit dan gedacht

De uitdijing van het heelal gaat 5 à 9 procent sneller dan verwacht. Dat schrijven Amerikaanse astronomen in The Astrophysical Journal. De nieuwe waarde voor de uitdijingssnelheid wijkt af van de voorspellingen uit het standaardmodel van de kosmologie. De oorzaak van het verschil is niet bekend.

Beeld AP

De uitdijing van de lege ruimte, ontdekt in 1927, duwt de sterrenstelsels in het heelal steeds verder uit elkaar. Om het huidige tempo van die uitdijing te meten, moet je weten hoe lang het licht van sterrenstelsels onderweg is geweest naar de aarde. Ook moeten hun afstanden nauwkeurig bekend zijn. Die laatste metingen zijn nu nauwkeuriger uitgevoerd dan ooit, met de Hubble Space Telescope.

Mysterieuze donkere energie

In 1998 was al ontdekt dat het heelal sinds een paar miljard jaar steeds sneller uitdijt, als gevolg van een mysterieuze donkere energie in de lege ruimte. Maar zelfs als je daar rekening mee houdt, voorspelt de oerknaltheorie een lagere waarde voor de huidige uitdijingssnelheid dan nu is gemeten.

Volgens de astronomen is er mogelijk iets mis met de bestaande ideeën van de donkere energie, of van de al even mysterieuze donkere materie in het heelal. Ook speculeren ze over het bestaan van 'donkere straling' om het verschil te verklaren.