Heeft voeding invloed op mijn darmflora?

Ga er maar aan staan: poep inzamelen bij ruim 1.100 proefpersonen. Onderzoekers van UMCG deden het, om zo te ontdekken welke invloed voeding en medicijnen hebben op de bacteriën in de darmen. De resultaten staan in het nieuwste nummer van Science.

Beeld Flickr/Christian Kadluba

De wetenschappers maakten dankbaar gebruik van het zogeheten Lifelines-programma, dat vele duizenden mensen volgt in Groningen, Friesland en Drenthe. Deelnemers vullen een batterij aan vragenlijsten in - onder meer over het eetpatroon - en leveren biologisch materiaal in.

De poepmonsters zijn daarbij een verhaal apart. Bij het toiletbezoek stoppen de deelnemers met een plastic schepje een beetje ontlasting in een reageerbuisje. Die moet direct de vriezer in om de bacteriehuishouding te conserveren. 'Bacteriën groeien sneller bij hogere temperaturen', zegt onderzoeksleider en hoogleraar genetica Cisca Wijmenga. 'In de vriezer blijft de situatie nog zoveel mogelijk gelijk aan die in de darmen.' Studenten in auto's haalden de monsters aan huis op. In het lab werd met een soort appelboortje een stukje bevroren poep uitgeboord om zo het complete DNA in kaart te brengen. Die genetische informatie geeft aanwijzingen over het type bacteriën in de ontlasting.

Wat we tot ons nemen aan voeding en medicijnen verklaart voor zo'n twintig procent de verschillen in de darmflora, blijkt uit de Groningse studie.

Vermindering van de diversiteit