Technieuws

Hardere aanpak online terreurpropaganda en Cybercriminaliteit is (nog) geen kant-en-klaarpakket

2015-11-27 11:56:42 ROTTERDAM - Politieagenten surveilleren op station Rotterdam Centraal. Beeld vk

Hardere aanpak online terreurpropaganda

De Europese Unie legt de laatste hand aan strengere maatregelen die de verspreiding van terroristische propaganda via netwerken als YouTube, Twitter en Facebook moeten tegengaan. Volgens the Financial Times denkt Brussel aan het uitdelen van boetes aan social media-bedrijven als zij dergelijke propaganda niet binnen een uur na publicatie verwijderen. De nieuwe maatregelen borduren voort op eerdere richtlijnen uit maart van dit jaar. Ook toen werd gesproken over een tijdslimiet van een uur, maar daar ging het nog om maatregelen op vrijwillige basis. Dat is niet effectief genoeg. Uit onderzoek van het Counter Extremism Project blijkt dat tussen maart en juni bijna een kwart van alle IS-gerelateerde YouTube-video’s meer dan twee uur online bleven staan. De strenge Europese regels zouden volgende maand worden gepubliceerd.

Cybercriminaliteit is (nog) geen kant-en-klaarpakket

Beveiligingsbedrijven willen wel eens anders doen geloven, maar nog altijd is de drempel om cybercrimineel te worden vrij hoog. Dat blijkt althans uit onderzoek van de TU Delft en de Amerikaanse Carnegie Mellon University naar de handel op ondergrondse online marktplaatsen als Silk Road en AlphaBay tussen 2011 en 2017. Onderzoeker Rolf van Wegberg van de TU Delft noemt dat goed nieuws. ‘De vrees was dat alles online te koop is, dat iedereen van de ene op de andere dag zomaar kan instappen. Het zijn echter geen Billy-boekenkasten die je zo even in elkaar zet. Je moet zelf ook nog iets doen om het aan de praat te krijgen.’ Volgens de onderzoekers zouden verkopers zo’n zeven tot acht miljoen euro hebben verdiend met de zogenoemde cybercrime-as-a-service, kinderspel vergeleken bij de ondergrondse online drugshandel. 

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.