Grootste intacte gevederde dino ooit gevonden

Een ongekend goed bewaarde dinosaurus haalden Britse en Chinese paleontologen onlangs uit de Noord-Oost Chinese grond. Met zelfs zijn veren nog intact mag hij zich de grootste gevederde dino ooit gevonden noemen. De onderzoekers, van onder meer Edinburgh University, publiceerden hun vondst deze week in wetenschappelijk tijdschrift Nature Scientific Reports.

Artist impression van de Zhenyuanlong suni.Beeld anp

De nieuw gevonden soort is het neefje van de velociraptor die schitterde in de Jurassic Parkfilms. Toch is deze nieuwe dino, omgedoopt tot het weinig aansprekende Zhenyuanlong suni, met zijn twee meter een stuk minder groot dan zijn neef van het witte doek. Zhenyuanlong liep grofweg 125 miljoen jaar geleden door de Chinese bossen.

Volgens medeauteur van de Nature-publicatie Steve Brusatte had het beest vleugels, zo zegt hij in een artikel van The Guardian. 'Maar dat is toch echt overdreven', zegt paleontoloog David Martill van de University of Portsmouth desgevraagd aan de telefoon. 'Deze dinosaurus heeft korte armpjes met klauwen, waar toevallig wat veren op zitten. Niet te vergelijken met hoe botten in de vleugels van vogels opgebouwd zijn.' Slechts een klein deel van de gevederde dino's heeft zich uiteindelijk doorontwikkeld tot de vogels die we nu om ons heen zien, weet hij. Dit was daar niet één van. 'Maar het is niettemin een prachtige vondst hoor, magnifiek.'