Grootste en 'wijdste' dubbelsterplaneet ooit ontdekt

Met de Amerikaanse ruimtetelescoop Kepler is een bijzondere 'dubbelsterplaneet' ontdekt: een planeet die zijn baan niet beschrijft rond een enkelvoudige ster zoals de zon, maar rond een nauwe dubbelster.

Illustratie van de 'dubbelsterplaneet' Kepler-1647b.Beeld Lynette Cook

Zulke planeten worden ook wel Tatooine-planeten genoemd, naar de thuisplaneet van Star Wars-held Luke Skywalker, die ook twee zonnen aan de hemel heeft staan.

De nieuwe ontdekking is vandaag bekendgemaakt op de 228ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in San Diego en wordt binnenkort gepubliceerd in The Astrophysical Journal.

De negen eerder ontdekte Tatooine-planeten zijn allemaal relatief klein (kleiner dan de planeet Saturnus in ons eigen zonnestelsel) en draaien bovendien in zeer kleine banen rond hun twee zonnen - net buiten het gebied waar de omloopbaan instabiel zou worden.

De nieuw ontdekte dubbelsterplaneet, Kepler-1647b geheten, is echter zo groot als Jupiter en cirkelt op een grotere afstand rond, met een omlooptijd van ongeveer drie jaar. De ontdekking kan sterrenkundigen meer inzicht geven in ontstaan en evolutie van dubbelsterplaneten.

Kepler-1647b bevindt zich op 3700 lichtjaar afstand in het sterrenbeeld Zwaan; de dubbelster heeft een leeftijd van ongeveer 4,4 miljard jaar, ongeveer even oud als onze eigen zon. De planeet draait rond in de zogeheten bewoonbare zone van de dubbelster, waar de temperatuur het bestaan van vloeibaar water aan het oppervlak mogelijk maakt.

De Jupiter-achtige reuzenplaneet heeft zelf geen vast oppervlak, maar wordt mogelijk vergezeld door een aantal manen, waarop dan water en heel misschien ook leven zal kunnen voorkomen.

www.allesoversterrenkunde.nl

Tatooine, een afgelegen planeet uit de Star Wars saga.