Eet WijzerWeerstand

Groenten en fruit eten tegen Corona, heeft dat zin?

In de rubriek Eet Wijzer behandelt Loethe Olthuis vragen over eten. Zoals de vraag of het helpt om veel groente en fruit te eten als je niet ziek wilt worden.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Prijs: varieert

Oordeel: groenten en fruit volgens de richtlijnen: ****

Verkrijgbaar: supermarkt, groentewinkel

Wat is veel groente en fruit?

De door de Gezondheidsraad aanbevolen daghoeveelheid groenten en fruit is voor volwassenen 250 gram klaargemaakte groenten en 200 gram (schoongemaakt) fruit; voor kinderen gemiddeld 150 gram groente en evenveel fruit. Maar volgens de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM en het Voedingscentrum eten volwassen Nederlanders gemiddeld 140 gram groente per dag en kinderen zo’n 80 gram. Dat is dus flink minder.

Hoe erg is dat?

Je word niet meteen ziek als je weinig groente en fruit eet. Maar op de langere termijn heeft het wel een negatieve invloed op je lichaam.

Waarom dan?

Eerst de voordelen: mensen die veel groente en fruit eten hebben een lagere kans op hartziekten, beroertes en darmkanker. Het regelmatig eten van bladgroente verkleint het risico op diabetes type 2 en longkanker. Genoeg fruit eten vermindert de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Het is niet zo dat je die ziektes krijgt als je geen groente en fruit eet, maar het risico wordt wel groter. Als je heel weinig groente en fruit eet, wordt je weerstand tegen infecties ook minder.

Wat maakt groenten zo gezond?

Gek genoeg weten we dat niet precies. Waarschijnlijk is het de combinatie van verschillende vitamines, mineralen, vezels en andere stoffen in groente en fruit. Er is geen één ‘supergroente’ of ‘supervrucht’ die in alle voedingsstoffen kan voorzien en ook geen ‘supervitamine’. Daarom is variëren met verschillende groenten- en fruitsoorten zo belangrijk.

Kan ik niet beter een vitaminepil nemen?

Nee. Een (multi)vitaminepil kan groente en fruit niet vervangen. Hetzelfde geldt voor groente- en vruchtensap of verwerkte groenten in bijvoorbeeld pizzabodems of brood.

Moet je altijd verse groente en fruit kopen?

Diepvriesgroenten en -fruit, verpakte, voorgesneden (wok)groenten en groenten in pot of blik zijn net zo gezond als vers. Fruit uit blik bevat wel minder vitamine C. Maak groenten nooit te gaar, gebruik weinig water bij het koken, of stoom of roerbak ze. Groente uit blik of pot hoef je alleen te verwarmen.

Maar beschermt genoeg groente en fruit eten ook tegen Corona?

Waarschijnlijk niet rechtstreeks. Maar het kan wel de kans op bijkomende risicofactoren zoals overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes 2 verkleinen en je algemene weerstand vergroten. Daarbij is overigens ook de rest van je voedingspatroon belangrijk, zoals volkorenproducten, voldoende zuivel, gevarieerde eiwitbronnen, niet teveel verzadigd vet en dagelijks een handje noten. Kortom: de Schijf van Vijf.

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden