De week in techLaurens Verhagen

Griezelig, die enorme database met profielfoto’s van Clearview AI

Het controversieelste techbedrijf van het moment is Clearview AI. Voor wie het heeft gemist: dit in New York gevestigde bedrijf is gespecialiseerd in software voor gezichtsherkenning. En dan van het verregaande soort.

Sinds The New York Times begin dit jaar over het bedrijf schreef, staan alle seinen op rood. Wie onder de indruk was van een database met ruim twee miljoen foto’s van de Nederlandse politie, zal schrikken van het spierballenvertoon van Clearview. En wie zijn foto’s nietsvermoedend op social media als Facebook heeft staan ook. Clearview heeft social media afgeschraapt en een database aangelegd van drie miljard foto’s met bijbehorende namen. Niet van criminelen, maar van u en mij.

Facebook en consorten zijn daar niet blij mee, maar verschillende Amerikaanse politiekorpsen maken er al gebruik van. Beelden van beveiligingscamera’s kunnen zo worden vergeleken met de foto’s van Clearview.

Het bedrijf ligt momenteel wakker van het bijzonder pijnlijke incident dat onlangs plaatsvond: onbevoegden hebben zich toegang weten te verschaffen tot het klantenbestand. Nieuwssite Buzzfeed heeft deze mogen inzien en weet nu precies wie klant is bij Clearview. Het tot voor kort totaal onbekende bedrijf blijkt zo’n beetje overal in de wereld klanten te hebben bij overheden en wetshandhavers. Ook Nederland wordt door Buzzfeed genoemd.

Monitorbeelden uit Manhattan.Beeld Getty Images

Maar wie dan? Dat weten we niet. De politie zegt van niet: er is nooit contact geweest. Wie dan wel? Het kunnen ook gewoon twee ambtenaren zijn geweest die een proefaccount hebben aangevraagd. We moeten onze hoop vestigen op de Kamervragen die Kees Verhoeven al eerder stelde. Het Kamerlid wil van minister Dekker weten of Nederlandse opsporings- en inlichtingendiensten gebruikmaken van Clearview.

Ondertussen wordt ook steeds duidelijker wat de potentie is van dit soort technologie in combinatie met een database waar bijna de helft van de wereldbevolking inzit. Clearview blijkt namelijk via zusterbedrijf Insight Camera – schrijft alweer Buzzfeed – te werken aan surveillancecamera’s die onmiddellijk kunnen vertellen wie op dat moment in beeld wordt genomen. Alsof dat nog niet genoeg is, experimenteert Clearview ook met slimme brillen voor de sterke arm. Een politieagent hoeft maar naar iemand te kijken en ziet dan in zijn bril alle informatie over die persoon geprojecteerd.

Illustratief is de vergelijking die het slimme-brillenbedrijf waarmee Clearview samenwerkt (Vuzix) maakt: Robocop. De film uit 1987 is de natte droom van het bedrijf, blijkt uit zijn blog: ‘Het leven imiteert kunst, nu wetshandhavers in het Midden-Oosten en Azië hun politieagenten uitrusten met slimme brillen.’ We zijn gewend dat techcritici Robocop of Black Mirror als angstvisioenen voorschotelen. Dat de bedrijven die dit soort technologieën maken er nu zelf mee op de proppen komen, is hallucinant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden