Google-topman weg bij Uber door concurrentiestrijd zelfrijdende auto's

Google-bestuurder David Drummond maakt niet langer deel uit van de top van Uber. Nu Uber bezig is met zelfrijdende taxi's en Google nadenkt over taxidiensten met zijn zelfrijdende auto's, werd de positie van Drummond als commissaris van Uber steeds problematischer.

Google-bestuurder David Drummond verliest zijn positie bij Uber.

De 53-jarige Drummond maakte sinds 2013 deel uit van het bestuur van Uber. Drummond is 'senior vicepresident' bedrijfsontwikkeling bij Alphabet, het moederbedrijf van Google. Hij is ook actief bij GV, de investeringstak van de techgigant. Google stak drie jaar geleden 250 miljoen dollar (225 miljoen euro) in de toen nog bescheiden taxidienst.

Inmiddels is Uber zelf ook zo'n techgigant geworden, waardoor de positie van Drummond steeds lastiger werd. Techsite The Information meldde onlangs al dat de Google-bestuurder niet meer welkom was bij vergaderingen van het bedrijf uit San Francisco. Ook kreeg hij gevoelige informatie over de strategie van het bedrijf niet meer te zien. 'Vanwege de groeiende overlap tussen beide bedrijven heb ik me onlangs teruggetrokken', aldus Drummond in een verklaring. 'GV blijft een enthousiaste investeerder en Google blijft een partner van Uber.' Uber-baas Travis Kalanick noemde Drummond op zijn beurt een 'wijs adviseur en een goede persoonlijke vriend'.

Met een zelfrijdende taxi wordt Uber concurrent van Google Beeld ap

Carpooldienst

The Wall Street Journal meldt dinsdag op basis van een ingewijde dat Google een proef gaat doen met een dienst om ritten te delen, net als Uber dat doet. De dienst wordt via Google's eigen navigatie-app Waze aangeboden. Google bevindt zich daarmee rechtstreeks op het werkgebied van Uber als het gaat om carpoolen.

Ondanks de warme woorden zijn beide bedrijven verwikkeld in een strijd rond ontwikkelen en commercieel uitbuiten van zelfrijdende auto's. Volgens de Wall Street Journal staat Uber op het punt een proef te beginnen in Pittsburgh met zelfrijdende taxi's. Alphabet overweegt volgens de zakenkrant zijn zelfrijdende auto's als taxi in te zetten. En daar blijft het niet bij. Eerder deze maand werd Ottomotto door Uber overgenomen, een door voormalig Alphabet-werknemers begonnen startup voor zelfrijdende vrachtwagens. Daarna werd een van de oprichters van Googles project voor zelfrijdende auto's overgenomen. De twee bedrijven beconcurreren elkaar ook in pakjes en maaltijden, met onder meer UberRush en Google Express.

De Wall Street Journal vergelijkt de situatie met 2009, toen toenmalig Google-topman Eric Schmidt terugtrad als commissaris van Apple. Google had toen onder meer Android ontwikkeld voor mobiele telefoons, een concurrerend systeem voor de iPhone. Uber en Google blijven wel samenwerken. Zo betaalt Uber Google om genoemd te worden als optie als mensen routeaanwijzingen zoeken op Google Maps.

Drummond wordt niet vervangen. Het bestuur van Uber telt nu zeven mensen, onder wie Ariana Huffington (net gestopt bij The Huffington Post) en Yasir Al Rumayyan, de baas van het staatsinvesteringsfonds van Saoedie-Arabië (waar vrouwen niet mogen rijden, zoals critici al snel opmerkten). In de wat grotere adviesraad van het taxibedrijf zit sinds kort ook voormalige eurocommissaris Neelie Kroes.

Google doet al langer tests met zelfrijdende auto's. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden