Google breekt privacy-belofte en kan veel gerichter adverteren (en zo gaat u dat tegen)

Google heeft altijd gezegd dat het nooit persoonlijke informatie, bijvoorbeeld afkomstig uit mailtjes in Gmail, zou combineren met zijn database over het surfgedrag van gebruikers. Tot deze zomer. De internetreus heeft de clausule die dit verhindert uit zijn privacy voorwaarden geschrapt, schrijft ProPublica.

Google CEO Sundar Pichai spreekt tijdens een productpresentatie eerder deze maand. Beeld epa

Door de wijziging van de voorwaarden kan Google nu twee grote databases combineren om veel gerichter te adverteren. De ene database bevat persoonlijke gegevens die afkomstig zijn van bijvoorbeeld YouTube, Gmail of Google's zoekmachine en gekoppeld zijn aan een Google account. Denk hierbij aan de inhoud van e-mailtjes of het kijkgedrag op YouTube.

Cookies

De andere bulk aan data waar Google over beschikt komt van DoubleClick, een bedrijf dat eigendom is van Google. DoubleClick gebruikt cookies om het onlinegedrag van gebruikers te monitoren. Dit doet het op ruim de helft van de miljoen populairste websites, ook op bijvoorbeeld de site van de Volkskrant. DoubleClick kijkt naar 'meer dan honderd' zaken als de links waarop iemand klikt, de locatie van de gebruiker of het koopgedrag van de internetter. Iemand die veel surft op websites over tweedehands auto's, zal advertenties te zien krijgen over occasions.

De aanpassingen maken het voor Google mogelijk om een uitgebreid en persoonlijk advertentieprofiel te schetsen. Informatie uit een mailtje van een vrouw in de leeftijdsgroep 25 tot 35 waarin trefwoorden staan die wijzen op een zwangerschap, zouden nu gecombineerd kunnen worden met DoubleClick-informatie waaruit blijkt dat vanaf een bepaald IP-adres veel modeblogs worden gelezen. Dit is waardevolle informatie voor bijvoorbeeld een in zwangerschapsmode gespecialiseerd bedrijf. Google benadrukt in een reactie aan ProPublica dat het op dit moment informatie nog niet op deze manier koppelt.

Gebruiksinstellingen

Google maakt het voor gebruikers mogelijk om de combinatie van data uit te schakelen. Ga daarvoor naar Activiteitsopties bij uw gebruiksinstellingen. Verwijder het vinkje bij 'Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services'. Op deze pagina kunt u ook andere privacy gerelateerde instellingen bewerken.

De gewijzigde voorwaarden zoals te zien op de site van Google. Beeld Google

Belofte

Met de wijziging in juni verbreekt Google een belofte die oprichter Sergey Brin deed toen het DoubleClick in 2007 kocht voor 2,8 miljard euro. Privacy is Googles 'eerste prioriteit wanneer we nieuwe soorten advertenties overwegen', aldus Brin.

'We zullen cookie-informatie van DoubleClick niet combineren met informatie die kan leiden tot persoonlijke identificatie, tenzij u actief toestemming geeft', viel tot juni in de privacyvoorwaarden te lezen. Dit is vervangen door 'afhankelijk van gebruiksinstellingen mogen je activiteiten op andere websites en apps in verband worden gebracht met je persoonlijke informatie om Googles services en advertenties te verbeteren'.

Bestaande Google-gebruikers konden destijds de wijziging accepteren door een vinkje te zetten bij een generieke melding dat Google 'een paar nieuwe functies' aanbiedt. Dit is achteraf nog aan te passen (zie kadertje). Ook was het mogelijk om de voorwaarden niet te accepteren: dan verandert er niks. Bij nieuwe gebruikers zijn gebruiksinstellingen automatisch zo ingesteld dat de gegevens gecombineerd worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden