De week in tech Games

Google begint een soort Netflix voor games en heeft daarbij een grote troef

Google richt zich op de lucratieve gamesmarkt en kan zo de industrie flink opschudden.

De invloedrijke gamer ‘Ninja’ Beeld AFP

De game-industrie is al heel lang geen zolderkamertjesniche meer. De wereldwijde omzet bedroeg vorig jaar ongeveer 120 miljard dollar, ruim twee keer zo veel als die van de gehele filmindustrie. Alleen Fortnite al wist 2,4 miljard dollar uit de portemonnees van – vooral jonge – gamers te vissen. Diezelfde jongeren gamen echt niet de hele dag, waar hun ouders vaak bang voor zijn. De rest van de dag kíjken ze naar games op YouTube of Twitch. Alleen al op YouTube kijken iedere dag ongeveer 200 miljoen mensen naar filmpjes die in het teken staan van games.

Het zijn duizelingwekkende aantallen die duidelijk maken dat de belangen van gamemakers groot zijn. Mede geïnspireerd door het succes van Fortnite proberen zij allemaal het volgende succes aan de man te brengen. Een van de laatste nieuwe successen is het spel Apex Legends van Electronic Arts. Deze gratis game wist binnen één week 25 miljoen spelers aan zich te binden. De marketing is buitengewoon effectief te noemen. Net zoals influencers als de Kardashians via Instagram hun volgers wijzen op crèmes, make-up of afslankpillen, is er een hele industrie van invloedrijke gamers die geld verdienen door spellen te promoten. Een van de bekendste onder hen is ‘Ninja’. In een doorsnee maand verdient hij 500.000 dollar via sponsors en advertentie-inkomsten uit YouTube en Twitch. Volgens persbureau Reuters heeft diezelfde Ninja maar liefst 1 miljoen dollar overgemaakt gekregen van Electronic Arts om op 5 februari een potje Apex Legends te spelen. Zijn tientallen miljoenen volgers op Twitch en YouTube konden zo zien hoe Ninja enthousiast de nieuwe gamesensatie uitprobeerde.

Dat Google zich met zijn nieuwe dienst Stadia op deze lucratieve gamemarkt gaat richten is dus volstrekt logisch. Het idee is dat iedereen op bestaande apparatuur (mobieltje, laptop, tv) kan gamen. Een speciale console als de PlayStation of Xbox, noch het downloaden en installeren van games zijn dan nodig. Het is een soort Netflix voor games. Als Google al zijn beloftes kan waarmaken en het voor elkaar krijgt om veel aantrekkelijke games beschikbaar te stellen én deze zonder merkbare vertraging te laten spelen, kan Stadia de hele game-industrie flink opschudden. Google heeft daarbij een grote troef met YouTube. Kijkers moeten worden overgehaald met één druk op de knop ook te gaan gamen. Als dat lukt, boort Google een nieuwe groep klanten aan die de portemonnee zullen trekken voor een maandelijkse abonneedienst. Daarbij gaat Google ook nog eens zelf games ontwikkelen. Een bijna-monopolie op de zoekmarkt is al lang niet meer genoeg voor Rupsje Nooitgenoeg.

Videogames brengen meer op dan ooit – vorig jaar meer dan 100 miljard dollar. Onze techredacteur Niels Waarlo speelde samen met een verslavingsexpert populaire videogames en ontdekte 6 psychologische trucs die videogame-ontwerpers gebruiken.

Lees hier waarom Volkskrantredacteur Bard van de Weijer moest terugkomen op het gameverbod voor zijn zoons. Of beluister de podcast waarin hij erover vertelt.

Een half miljoen mensen volgen hoe YouTuber Royalistiq spelers neerschiet in de game Fortnite. Hier vertelt hij hoe hij dat aanpakt.

Gameverslaving is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie een risico, maar gamen heeft ook positieve effecten, betoogt Mirjam Baars in dit opiniestuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden