Goedkoop speelgoed uitpakken is miljoenenbusiness op YouTube

Er is een nieuwe 'koningin van YouTube'. Het kanaal DC Toys Collector was in oktober het meestbekeken YouTube-kanaal, met 400 miljoen views. De gamesblogger PewDiePie is hiermee van de troon gestoten.

Een screenshot van een video van DC Toys Collector. Beeld YouTube

Melissa Lima - als The New York Times haar identiteit correct heeft - is een 21-jarige Braziliaanse uit de staat New York. Haar video's gaan niet over muziek, het aanbrengen van make-up of het reviewen van games, sinds jaar en dag de populairste thema's op YouTube, maar over speelgoed.

In de video's pakt Lima - die zelf geen kinderen heeft - speelgoed uit de verpakking en geeft een korte demonstratie. Alleen de handen van de vrouw zijn in beeld. Met een langzame stem met Zuid-Amerikaans accent geeft ze uitleg over het speelgoed - vooral plastic Disney-speeltjes en goedkope attributen als kleipoppetjes. Een van de populairste filmpjes gaat over Disney Princess-glitterklei en werd 123 miljoen keer bekeken. Een andere populaire video gaat over verrassingseieren van Angry Birds. Deze werd bijna 100 miljoen keer bekeken.

De kijkers, zo analyseerde The New York Times, bestaan vooral uit hele jonge kinderen. Of zoals AdWeek het omschrijft: 'de video's lijken een betoverende greep op kinderen te hebben, die verslaafd zijn aan het kijken van de uitpak-video's'.

De speelgoedkanalen zijn in opkomst. Naast DC Toys Collector - dat tot voor kort overigens DisneyCollector heette - zijn er onlangs nog vier andere kanalen gecontracteerd bij de grootste commerciële YouTube-videomaker Maker Studios van Disney. Het gaat hierbij om DisneyCarToys, HobbyKidsTV, TheEngineeringFamily en AllToyCollector, allen in de top 40 van bestbekeken YouTube-kanalen wereldwijd.

Ook andere kindervideo's kennen een enorme groei. De muzikale babyvideo's van het kanaal Little Baby Bum worden tientallen miljoenen keer bekeken. De video 'Weels on the Bus' kreeg ruim 167 miljoen views. De kanalen verdienen naar verluidt miljoenen aan advertentie-inkomsten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden