Sportschool.
Sportschool. © ThinkStock

Goede voornemens duren vaak nog geen week

Het is een moeilijke maand voor de tabaksindustrie. Ongeveer 300 duizend rokers hebben zich onder de kerstboom voorgenomen per 1 januari te stoppen. De meesten geloven dat ze het volhouden ook.

Liefst vier op de vijf Nederlanders zijn met goede voornemens aan 2013 begonnen. Bijna allemaal zijn ze ervan overtuigd dat die plannen hun leven zullen veranderen, zo blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. Ruim een kwart is daar zelfs zeker van. De meeste goede voornemens hebben betrekking op een gezonder leven: stoppen met roken, meer bewegen, minder drinken en - bovenal - minder eten. Ook populair zijn 'minder druk maken', 'zuiniger leven' en (onder vrouwen) 'beter voor mezelf opkomen'.

Wat komt er eigenlijk terecht van al die goede voornemens? Het antwoord zal de tabaksindustrie geruststellen: niet zo veel. Slechts 12 procent van degenen die stoppen met roken houdt het vol, blijkt uit cijfers van Stichting Volksgezondheid en Roken. Het is een terugkerend patroon binnen de branche: in december stijgt de sigarettenverkoop naar recordhoogten, om in januari een dieptepunt te bereiken.

Terugval
In de afslankindustrie dringt het menselijk tekort zich nog sterker op: liefst 95 procent weegt al snel weer evenveel of zelfs meer dan op 1 januari. En dat terwijl 78 procent van de afvallers zich van tevoren nog een goede kans gaf om kilo's kwijt te raken, zo blijkt uit het ING-onderzoek. De meeste mensen hebben hun terugval al na één week. Dat afvallen jaar in jaar uit op één in de lijst van goede voornemens staat, is niet zo verrassend: terwijl begin jaren tachtig een kwart van de Nederlanders te dik was, is dat nu bijna de helft.

Er is een hele industrie rond onze goede voornemens ontstaan. Wat december is voor winkeliers, dat is januari voor bijvoorbeeld sportscholen. De keten David Lloyd rekent op drie keer zoveel aanmeldingen als in een normale maand, Multisportcard ziet al een stijging van 500 procent. Ook Weight Watchers wordt in januari overspoeld met nieuwe leden - drie keer zo veel als in de rest van het jaar.

'Januari is verreweg de belangrijkste maand voor ons', vertelt een woordvoerster. 'Al onze campagnes zijn erop gericht, de tv-spots met Angela Groothuizen en Iris Kroes zijn al van start gegaan.'

Smoesjes
'Stel jezelf niet teleur met smoesjes en excuses. Begin gewoon nu', zo worden bezoekers van de Weight Watchers-website aangespoord. Dat kan niet voorkomen dat halverwege februari ongeveer tweederde van de cursis is afgehaakt. Vooral vrouwen geven er snel de brui aan.

Wat komt er door het jaar heen dan terecht van onze goede voornemens? Het percentage rokers schommelt sinds 2004 rond de 26 procent. Deze rokers houden zich overigens wel meer in. Misschien gaat de trend verder omlaag nu het programma om te stoppen met roken per 1 januari weer in het basispakket zit.

Om teleurstelling te voorkomen, adviseren psychologen goede voornemens zo concreet mogelijk te maken, liefst in een stappenplan. Ook het rondbazuinen van de plannen onder vrienden en familie kan helpen - desnoods op Facebook. Maar als aan het einde van januari de intenties toch in de prullenbak liggen, is het nog niet te laat.

Volgens cultuurhistorica Ineke Strouken is het beter om in het voorjaar te beginnen je leven te beteren. Dan is de isolatie van het wintervet niet meer nodig, kan de warme kleding de kast in en de voorjaarsschoonmaak van start. Een enkele sportschool adverteert al met 'lentevoornemens'.