Goed Gekeurd

Elke twee weken maakt de redactie van Hart en Ziel een selectie uit het nieuwe aanbod boeken, tijdschriften en andere media....

Slecht gedrag

Slecht gedrag
Het tijdschrift Quest komt deze maand met een psychologiespecial over slecht gedrag. Liegen, roddelen, slechte gewoonten; de mens is verre van onfeilbaar. We zetten naaktfoto’s van exen op het internet, pesten klasgenootjes of collega’s de tent uit en beledigen dat het een lieve lust is. In Quest geruststellende woorden: lief of gemeen zijn is deels genetisch. En dus niet onze schuld. Gelukkig maar.

Slecht gedrag
Wie zich altijd al afvroeg hoe ouders er toe kunnen komen om hun kinderen om te brengen, waarom we gemiddeld één of twee keer per dag liegen, of hoe je van een slecht imago afkomt, heeft aan deze dikke special fijn leesvoer.

Pijnbestrijding

Pijnbestrijding
Veel, heel veel mensen hebben last van chronische pijn, en daarmee wordt bedoeld dat ze langer dan zes maanden rondlopen met pijn waartegen niets is te doen. Gezondheidsblad Santé maakt deze maand melding van een nieuwe, zelfstandige kliniek voor pijnbestrijding: Optimal Care, in Rotterdam. Natuurlijk zijn er al langer bij de academische ziekenhuizen zogeheten pijnpoli of pijnkenniscentra, maar daar zijn de wachtlijsten vaak lang. Bij deze kliniek krijgt een cliënt binnen tien dagen een pijnspecialist te zien, en als het even kan, begint de behandeling ook nog dezelfde dag. Een neurochirurg uit het Erasmus MC, die een dag meekijkt, heeft waardering voor de multidisciplinaire aanpak in de kliniek: ‘omdat er nog veel valt te ontdekken op het gebied van pijn’.

Pijnbestrijding
Dat de oorzaken van de pijn ook hier niet altijd worden weggenomen, wordt niet verheeld, maar goede symptoombestrijding is ook winst.

Blijven lachen

Blijven lachen
Balance, de special van Libelle gaat over bewust leven, gelukkig leven en gezond leven. Vooral de afdeling gezond leven biedt goed nieuws. Na een korte les over vrije radicalen (die uiteraard het ene oor in, en het oor weer andere uitgaat) volgt een wel heel aantrekkelijk advies: eet meer pure chocola (en dat blijft dus wél voor eeuwig hangen). Cacao is rijk aan anti-oxidanten, de flavonoïden hebben volgens wetenschappers van de Wageningen Universiteit een risicoverlagend effect op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Twee pure chocolaatjes per dag en de gezondheid gaat met sprongen vooruit. Het schijnt dat er ook allerlei goede anti-oxidanten te vinden zijn in broccoli, bieten en spruitjes, maar dat is vast minder goed dan cacao. Chocola maakt je tenslotte niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger.

Blijven lachen
Er is meer goed nieuws. Zo hoeven we ons niet meer in het zweet te werken om stress kwijt te raken, want dat blijkt helemaal niet te helpen. Veel beter, en simpeler: glimlachen. Is reuzegoed voor het stimuleren van de tiende hersenzenuw, zegt een Amerikaanse psychiater. Dat helpt je vervolgens weer te kalmeren. Zelfs glimlachen als je het stiekem niet meent, helpt. Door het plooien van je gezichtsspieren tot een glimlach, denkt je lichaam dat je in een opperbest humeur bent, en worden er razendsnel feelgood-stoffen aangemaakt. Maar rust en stilte, goede vrienden en yoga helpen ook. Of, heel opvallend, de was opvouwen of de vloer dweilen.

Pijn of plezier

Pijn of plezier
Alles zit in de hersenen, ze doen en regelen ons leven, dus zeker ook de boodschappen. Specialisten neuromarketing (reclamemakers die zich baseren op hersenonderzoek om consumentengedrag te analyseren) vogelen uit waarom we welk product en welk merk in ons karretje gooien, meldt Psychologie Magazine. Wetenschappers, aldus het blad, ‘zijn er intussen achter dat de keuze om iets wel of niet te kopen een partijtje touwtrekken is tussen het pleziercentrum, dat meet hoe graag we iets willen hebben, en het pijncentrum, dat reageert op het prijsstickertje.’

Zelfhulp slaapproblemen

Zelfhulp slaapproblemen
In Nederland ligt 5 tot 10 procent van de bevolking regelmatig wakker ’s nachts. Wie dodelijk vermoeid door het leven moet door chronische slapeloosheid, hoeft niet meteen naar de slaapmiddelen te grijpen. De Universiteit Utrecht is een online zelfhulpprogramma begonnen voor slapelozen, gebaseerd op methoden die al eerder succesvol bleken. Op www.insomnie.nl kan iedere slechte slaper zich aanmelden voor zes weken e-hulpverlening. Door middel van het bijhouden van een slaapdagboek, het doen van oefeningen die lichaam en geest moeten klaarstomen voor een goede nachtrust en met een hoop informatie over slaap en slaapproblemen, moeten de slapelozen zichzelf naar een beter slaappatroon toe helpen. De tips en uitleg zijn prettig simpel, de oefeningen soms verrassend (er zit zelfs een beetje wiskunde bij).

Zelfhulp slaapproblemen
Slapelozen hebben vooral last van bepaalde misvattingen over slaap, die moeten worden aangepakt. Een borrel doet geen dienst als slaapmutsje, maar verstoort de slaap juist. En sporten is fantastisch voor je nachtrust, maar dan wel overdag. En dan de belangrijkste: 8 uur slaap is maar een norm die we onszelf hebben opgelegd. Ook met wat minder kun je prima functioneren, als je je maar niet zo druk maakt over een korter nachtje nu en dan.

Zelfhulp slaapproblemen
Het programma is gratis toegankelijk, en onderdeel van een onderzoek naar de effectiviteit van zelfhulp bij slapeloosheid via het internet. Omdat het om een onderzoek gaat, kan het zijn dat u na aanmelding niet automatisch aan de internetversie meedoet, maar het behandelplan krijgt thuisgestuurd, of eerst op een wachtlijst wordt geplaatst.

Zelfhulp slaapproblemen
Jorien de Lege Mirjam Schottelndreier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden