‘Glijtrein’ dingt mee naar groene treinprijs

Een Fries bedrijfje wil het natuurverschijnsel dat auto’s op de weg laat glippen tijdens overvloedige regenval aanwenden om de trein milieuvriendelijker te maken.

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

De ‘Aquatrain’ is een van de acht plannen die door uitvinders en ingenieursbureaus zijn ingediend in een prijsvraag uitgeschreven door Prorail, de beheerder van het Nederlandse spoorwegnet.

Aquatrain wil de wielen onder de wagons slopen en de treinen laten voortbewegen over een dun laagje water. De technologie is gebaseerd op het verschijnsel aquaplaning, dat een auto bij hevige regenval over het wegdek laat glijden.

Prorail heeft de prijsvraag voor milieuvriendelijke ideeën voor het spoor voor de derde keer uitgeschreven. Voor het eerst wordt er ook een publiekswinnaar aangewezen, naast de voorkeur van een vakjury. Via een website kan iedereen tot 1 juni op zijn favoriete idee stemmen, door een virtuele subsidie tot 20 duizend euro toe te kennen aan maximaal drie plannen.

Dit jaar luidde de opdracht van Prorail om manier te bedenken waardoor de uitstoot van koolstofdioxide in het spoorcorridor Utrecht - Den Haag zo veel mogelijk zal worden verminderd. Het plan moet binnen 2 tot 3 jaar uit te voeren zijn.

Onder de ingediende plannen is het voorstel van Strukton in Hengelo om treinen te voorzien van aandrijvingssystemen die de remenergie terugvoeden in de bovenleiding. De bedenker, Bas Sjouw, denkt dat de investeringen in de opslag van de vrijgekomen remenergie zich binnen vijf jaar terugbetalen.

Vakjury
De vakjury heeft eind vorig jaar al drie plannen uitgekozen. Een daarvan behelst een slimme schakelaar in de bovenleiding om het energieverlies terug te dringen dat optreedt als er stroom van het openbare net naar de trein wordt geleid.

De andere genomineerde stelt de aanleg voor in stations van vloeren die stroom genereren als de reizigers erover heen lopen. De derde nominatie is gegaan naar een plan om overal langs het spoor zonnecollectoren aan te brengen.

Aan de bedenkers van de drie genomineerde ideeën is 35 duizend euro verstrekt om de plannen verder uit te werken. Met de winnaar die op 3 juni wordt aangewezen, gaat Prorail verder.

In 2006 werd de prijsvraag gewonnen door een idee voor mobiele werkplaatsen. Daarvan heeft Prorail er inmiddels vijf in gebruik genomen.

Vinextram
De winnaar van 2006/2007 was het plan voor de vertramming van de lijn Zwolle - Kampen. Die moet in 2012 gaan rijden. De gedachte erachter is dat een tram lichter is dan een trein, wat scheelt in de aanlegkosten van overgangen met wegen. Ook de geluidsoverlast is kleiner.

De lijn moet onder meer het vervoer verbeteren naar de vinexwijk Stadshagen, tussen Kampen en Zwolle, die van 18 duizend naar 30 duizend bewoners gaat uitgroeien de komende jaren.. De provincie Overijssel steekt geld in het project.

]]>

Schets van een trein die op waterstof rijdt, bedacht door Arcadis en Universiteit van Utrecht in het kader van een prijsvraag van Prorail. (Tekening Prorail) Beeld
Schets van een trein die op waterstof rijdt, bedacht door Arcadis en Universiteit van Utrecht in het kader van een prijsvraag van Prorail. (Tekening Prorail)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden